Starbucks Barista Championship

Pressemelding   •   jun 24, 2019 16:13 CEST

Det er et etterlengtet og nervepirrende øyeblikk når våre partnere konkurrerer side mot side for å bli vinneren av Barista Championship 2019, og dermed får representere sitt land i National Barista Championship sammen med 28 andre land. Fire ulike konkurranser holdes for å kåre en vinner – først i sin egen kafé, deretter på distriktsnivå, etterfulgt av den nasjonale finalen, og til slutt den store internasjonale finalen.

Våre partnere konkurrerer i tre ulike kategorier:

• Cold Bar - Hvor fire ulike Frappuccino skal presenteres og bedømmes av juryen – både på utseende, smak, produktstandard og hurtighet.
  • Hot Bar - Hvor fire ulike espresso-baserte drikker bedømmes. Her er utseende og smak må være perfekt. Utover dette følges også de samme kriteriene som på Cold Bar.
  • Coffee Tasting - Her trekkes det kort om hvilken kaffe du skal presentere. Tilbredningen skjer via Pour-Over hvor kaffen sakte renner igjennom filteret. I dette øyeblikket erdet viktig å forklare for dommerene hvordan man smaker på kaffe, hvilke smaksprofil kaffen har, hvilket område den kommer fra og hva som er karektaristisk fra området/regionen. Storytelling er helt klart et viktig moment innenfor en coffee tasting og her kommer lidenskap for kaffe tydelig frem.
  • Den norske finalen ble avholdt fredag 14.juni 2019 og vinneren som skal representere Norge i den internasjonale finalen er Nygho Yvan Marquez fra Starbucks Kvadrat i Stavanger.

Hvordan forbereder man seg til en konkurranse som denne?Min reise var ikke lett. Jeg måtte oppleve mye prøving og feiling før jeg kom til det punktet hvor jeg endelig kunne si «I made it». På samme måte som de tre viktigste lagene i en espresso (Crema, Body and Heart), brukte jeg min lidenskap, kunnskap og erfaring til å gjennomføre denne konkurransen. Jeg har forberedt meg med mange coffee tastings med andre kollegaer, i tillegg til god støtte fra min daglige leder, Cecilie. Jeg fikk også mye støtte fra venner og familie som motiverte meg og støttet meg hele veien. Jeg tror ikke dette hadde vært mulig uten de som alltid har vært der for meg.

Hva er din lidenskap for kaffe?Helt siden jeg var en student på Filippinene har kaffe vært en stor del av livet mitt. Jeg trodde engang at det kun fantes en type kaffe, men da jeg startet min reise med Starbucks, oppdaget jeg at det finnes så mye mer!

Kaffe fra hele verden og alt fra lysere, mellom til mørkbrent kaffe, og oppdaget samtidig mange typer jeg ikke hadde smakt før. Jeg ble nysgjerrig og måtte bare smake og oppleve dem alle. Og Starbucks har hjulpet meg med det. Bøker kan hjelpe deg med å se verden i et nytt perspektiv gjennom øynene dine men kaffe gir oss forskjellige opplevelser fra ulike kontinenter gjennom våre smaksfølelser.

Hva er din favorittkaffe og hvorfor?
    Det må være den drikken jeg har elsket helt siden den første dagen jeg begynte å jobbe på Starbucks, nemlig Iced Caramel Macchiato. En Iced Caramel Macchiato er laget med noen pumper med vaniljesirup, lettmelk, isbiter, espresso shots og til slutt toppet med et signaturmønster av en rik karamellsaus. Espressoen er med på å gi drikken en sterkere smak og kombinert med karamelsausen smaker den fantastisk. Jeg anbefaler drikken kald, og gjerne med soya! Drikken er en tidløs klassiker.

Umoe Restaurants er Skandinavias ledende restaurantkonsern med en årlig omsetning på over 5 milliarder kroner og 9000 medarbeidere fordelt på over 430 restauranter og kaféer i Skandinavia. Umoe Restaurants driver kjeder som Starbucks, Peppes Pizza, Burger King, LEON, TGI Friday's og Blender som blant annet består av Cafe Opus, La Baguette og Eataly. Umoe Restaurants er eid av Umoe AS, hvor majoritetseier er Jens Ulltveit-Moe og hans familie. Sammen med HMSHost eier Umoe Restaurants også HMSHost-Umoe Food & Beverage Company som drifter serveringssteder på flere flyplasser i Norge. Gjennom selskapet Togservice drifter vi også servering på norske togstrekninger. www.umoerestaurants.com