Starbucks vinner norsk bærekraftspris

Pressemelding   •   apr 02, 2019 18:25 CEST

Starbucks er ifølge forbrukere det mest bærekraftige selskapet i den norske fast food bransjen. Det viser de ferske resultatet fra Sustainable Brand Index-undersøkelsen 2019 som ble offentliggjort i dag. 7700 norske forbrukere har deltatt i undersøkelsen.

- Dette er en pris som hele den norske Starbucksfamlien og våre kaffegjester skal ha æren for. Det nedlegges et stort arbeid av alle våre ansatte hver dag. Vi selger kun etisk kaffe, vi jobber aktivt med å redusere bruken av engangsplast, vi jobber for å redusere matsvinnet og er opptatt av integrering. Når dette bærekraftsarbeidet verdsettes av våre kaffegjester motiverer det veldig til videre innsats, Maria Willumsen, Managing Director Starbucks Norge & Sverige.

Sustainable Brand Index er Nordens største merkevareundersøkelse om bærekraft, og den har blitt gjennomført årlig siden 2011. I år har 233 merkevarer i Norge blitt vurdert og Starbucks Norge ble kåret til bransjevinner i fast food kategorien.

Tempo må opp

- Vi jobber med kaffe og bærekraft hver dag og det denne utmerkelsen gir veldig god ettersmak. Vi og resten av samfunnet må nå gire opp tempoet i arbeidet med bærekraft. Vi har ingen tid å miste, men mange muligheter å gripe, forteller Willumsen.

På bildet fra venstre Ann Kristin Nomerstad som er markedskoordinator Starbucks, Maria Willumsen som er kjededirektør Starbucks, Kenneth Tjønndal Pettersen som er konserndirektør kommunikasjon og bærekraft samt Jan Abrahamsen som er general manager Starbucks

Kort om undersøkelsen:

Sustainable Brand Index er Nordens største merkevareundersøkelse om bærekraft, og den har blitt gjennomført årlig siden 2011. Undersøkelsen har som mål å belyse bærekraft samt spre og øke kunnskapen om det. Målgruppen for undersøkelsene er allmennheten i alderen 16–70 år i de respektive landene. 7700 nordmenn har deltatt i undersøkelsen. Utvalget er representativt for befolkningssammensetningen i hvert enkelt land.

Starbucks er i Norge og Sverige en del av Umoe Restaurants som er Skandinavias ledende restaurantkonsern. Umoe Restaurants har en årlig omsetning på rundt 5 milliarder kroner og 9000 medarbeidere fordelt på over 430 restauranter og kaféer i Skandinavia. Umoe Restaurants driver kjeder som Starbucks, Peppes Pizza, Burger King, LEON, TGI Friday's og Blender som blant annet består av Cafe Opus, La Baguette og Eataly. Umoe Restaurants er eid av Umoe AS, hvor majoritetseier er Jens Ulltveit-Moe og hans familie. Sammen med HMSHost eier Umoe Restaurants også HMSHost-Umoe Food & Beverage Company som drifter serveringssteder på flere flyplasser i Norge. Gjennom selskapet Togservice drifter vi også servering på norske togstrekninger. www.umoerestaurants.com