​Bred støtte til friluftsliv

Pressemelding   •   des 15, 2017 06:30 CET

©J-R.Samuelsen/naturibilder.com

18 friluftslivstiltak i Sør-Norge får over 100 000 kroner i støtte fra Statskog.

- Statskogmillionen synliggjør virkelig hvor mye frivillig arbeid som legges ned for å dyrke fram friluftsliv i norsk natur. Dessverre får vi ikke til å støtte alle, men med tildelinger hver vår og høst gir vi en håndsrekning til mange over tid, sier regionsjef for Statskog i Sør-Norge, Jan Helge Nordby.

Statskog gir årlig ut en million kroner til store og små tiltak landet rundt som bygger friluftsliv og folkehelse. Aktivitetene får enten 10 000,- eller 5 000,- i støtte og er en del av Statskogs arbeid for å tilrettelegge for friluftsliv i Norge.

- Sammen med andre skaper vi mer. Summene vi gir her er ikke veldig store, men kombinert med frivillig innsats i hele landet får vi mye ut av midlene, sier kommunikasjonssjef Trond Gunnar Skillingstad.

33 friluftsprosjekt i hele landet får nå en førjulsgave fra Statskogs støtteordning. Gjennom året har dermed 66 tiltak landet rundt fått tilskudd for å bygge friluftsliv med Statskog.

Disse får nå støtte i Sør-Norge:

Medvind til klatrepark

Nidelv ungdomslag i Arendal skal lage klatrepark i skogen bak Asdal barneskole. Prosjektet får 10 000 kroner i støtte fra Statskog.

Klatrepark-prosjektet er kommet i gang etter ønske fra elevrådet og foreldrearbeidsutvalget ved Asdal skole. Parken vil inneholde 10 elementer på maksimalt en meters høyde, noe som gjør sikringstiltak unødvendig. Alle elementene går fra tre til tre.

- Anlegget er i skogen og skal være åpent for alle som ønsker å bruke det, skriver ungdomslaget.

Kommune: Arendal
Tildeling fra Statskogmillionen: kr 10 000

Stiprosjekt løfter fram gammel trase

Hoskelie hyttevelforening ruster opp en ny sti langs øvre del av Sjoa ved Maruvangen, og får 5 000 kroner fra Statskog i støtte til arbeidet.

Stien er knyttet sammen med en gammel sti fra Bamfjordnaustet til Sikkeldalsskaret. Skilt forteller historien bak stien. I tillegg er fortidsminner skiltet etter dialog med Riksantikvaren. Skilt, stolper og klopper må kjøpes, mens jobben gjøres på dugnad.

- Vi forventer at den brukes av turister på Besseggen fjellpark, Gjendesheim, Bessheim og dagsturister i området, og en over 150 år gammel trase kan igjen benyttes, skriver hytteforeningen i sin søknad.

Kommune: Vågå
Tildeling fra Statskogmillionen: kr 5 000

Støtte til innkjøp av kajakker

Vaaler idrettsforening får 10 000 kroner i støtte fra Statskog til innkjøp av kajakker.

Padlegruppen er nystartet våren 2017, og aktivitetene er under oppbygging. 15 kajakker er på plass til utlån til hele befolkningen. Tilhenger og klubbhus står på to-do-lista.

- Padledagen i sommer trakk 40 personer som prøvde kajakkpadling for første gang, og vi planlegger flere tilsvarende arrangement neste vår, heter det i søknaden fra idrettsforeningen.

Kommune: Våler i Hedmark

Skal skape eventyrsti

Læringsverkstedet vil utvikle et område som blir ekstra spennende å ta med seg ungene på tur. Tanken er å bruke tauverk, skilt og små lekehytter som til sammen blir en eventyrsti.

- Vi vil samarbeid med turistforeningen om dette, og utvikle noe sammen med ungene som de selv synes er spennende, heter det i søknaden fra Læringsverkstedet.

Kommune: Skien

10 000 kroner til løypenettet

Ljørdalen løypeforening får et klapp på skuldra og 10 000 kroner i støtte fra Statskog til arbeidet med løypene.

Foreningen drifter til sammen 92 kilometer skiløyper, med alt det oppgaven innebærer av rydding, klopping, vedlikehold og ikke minst oppkjøring av spor.

- Løypene brukes mye og bidrar absolutt til å få folk ut i flott. I sommer laget vi også en liten turløype for barn, skriver foreningen i sin søknad.

Kommune: Trysil

Bidrag til fylkesleir

Statskog bidrar med 5 000 kroner til Ildjarnstad 4H for fylkesleir-arrangement.

Leir betyr utgifter både til busstransport, diverse materiell og utstyr til aktiviteter og leie av plass. Arrangementet i Sør-Aurdal trekker om lag 200 barn og unge, gir fysiske aktiviteter og oppgaver knyttet til friluftsliv.

- Målet er å gi barn og unge opplevelser i naturen, skriver organisasjonen i søknaden sin.

Kommune: Sør-Aurdal

Oppgraderer samlingssted for speidere

Fossekallen speidergruppe i Halden vil oppgradere utestedet sitt på Reiret, og får 5 000 kroner med på veien fra Statskog.

Utestedet blir bruk av flere, blant annet et nisselaug og en rekke skoler og barnehager.

- Speiderne elsker å være der, og oppgraderingen vil gjøre det tryggere og bedre å ha speidermøter og andre aktiviteter der, skriver speidergruppen med samme navn som fuglen i Statskogs logo.

Kommune: Halden
Tildeling fra Statskogmillionen: kr 5000

Skaper samlingssted i friluft

Breimsbygda IL får 10 000 kroner fra Statskog for å lage en møteplass med lavvo og sittegrupper.

Tiltaket er et delprosjekt av ei turløype som er under oppføring. Arbeidet utføres på dugnad, men det kommer en del kostnader knyttet blant annet til gravemaskin og tilkjøring av masse.

- Dette vil gi lett tilgang til naturen på en ny måte for de som er på Breim skule og de som bur i Byrkjelo-området. Det er et enkelt område å gå i og gir flere mulighet til å komme seg ut på tur, til å nyte matpakka ved elvebredden eller til å prøve fisket, skriver idrettsforeningen i søknaden sin.

Kommune: Gloppen

5 000 støttekroner til gapahuk

Organisasjonen ”Hele vestsida” får bidrag fra Statskog til gapahuk.

Prosjektet er et samarbeid mellom grunneier, foreldrearbeidsutvalget og Vestsida oppvekstsenter. Gapahuken skal plasseres ved en dam langs en turløype som ble opparbeidet for noen år tilbake.

- Skole, barnehage og lokalbefolkningen vil nyte godt av denne både sommer og vinter. Turvegen gjør den også tilgjengelig med sykkel og barnevogn sommerstid, skriver Hele vestsida i sin søknad.

Kommune: Søndre Land

Bidrag til gratis sommertilbud

Statskog bidrar med 5 000 kroner til Gaupne helselag sine planer om en årlig aktivitetsdag for barn i kommunen.

Tiltaket har fått navnet FriMoro, og skal være et to dagers gratis sommertilbud for barn i 4. – 7. klasse i kommunen. Målet er å skape gode ferieminner og øke lysten til friluftsliv. Det legges opp til aktiviteter som kano, kajakk, sup-brett, natursti, spikking og matlaging på bålpanne.

- Barna skal lære å lage sunn mat på bålpanne, oppleve mestring, knytte nye vennskap og lære mer om friluftsliv, skriver organisasjonen i søknaden til Statskog.

Kommune: Luster

Støtter ny isflate

Statskog støtter Østby helselag sitt arbeid med å skape en folkesti med hoppbakke og isflate.

Det er bygget en folkesti for alle fastboende og turister i området, men helselaget ønsker å tilby utfyllende aktiviteter til barn og unge.

- Her kan alle kose seg med tilrettelagte stier, hoppbakke og islflate, og det innbyr til aktivitet både sommer og vinter, skriver organisasjonen i søknaen som ga 5 000 kroner i uttelling.

Kommune: Trysil
Tildeling fra Statskogmillionen: kr 5 000,-

Støtte til speidernes bålplass

Oslo kampianerne speidergruppe ønsket seg 5 000 kroner i støtte fra Statskog for å etablere en skikkelig bålplass. De ble hørt.

Hytta i Nittedal er allerede på plass. Det samme er gapahuken i nærheten av hytta. Nå var det en skikkelig bålplass med tilhørende utstyr som stod på planen.

- Dette gir mulighet for mange fine leirbål, også for andre som går på tur i området, skriver speiderne i søknaden sin.

Kommune: Nittedal
Tildeling fra Statskogmillionen: kr 5 000,-

Vil hindre sykkelslitasje

Statskog støtter en søknad om midler som skal gå til å begrense slitasjen på sykkelstier i Lillehammer.

Bak søknaden står Norsk organisasjon for terrengsykling, og alt arbeidet utføres på dugnad. Prosjektet trenger imidlertid midler til å kjøpe materialer for å klopplegge myrer og sårbare områder.

- Vi har gjort en stor Øyer og Lillehammerfjellet med klopping av stier de siste to årene, sammen med Øyer fjellstyre og Hafjell. Vi får tilbakemeldinger på at arbeidet forbedrer framkommeligheten og turopplevelsen, samtidig som det virker konfliktforebyggende, skriver organisasjonen.

Kommune: Lillehammer
Tilskudd fra Statskogmillionen: kr 5 000

Støtte til klatrevegg

Østlandets største klatrevegg er opptil 230 meter høy, men for dårlig utstyr gjør at de fineste rutene nesten står ubrukt.

Det ønsker Kolsås klatreklubb å gjøre noe med, og planlegger å bytte ut gammel utstyr med nye bolter med ekstra lang levetid. De får 5 000 kroner til innkjøpene fra Statskog.

- Den flotteste klatreveggen på Østlandet vil få et løft og åpne for flere klatrere til stedet, skriver klatreklubben i søknaden til Statskog.

Kommune: Sigdal

Lavvostøtte til Vingelen

Vingelen bygdeungdomslag får 5 000 kroner fra Statskog til innkjøp av lavvo og friluftsutstyr.

Bygdeungdomslaget vil kjøpe inn utstyret for å skape muligheter for flere til å komme seg ut i naturen og få opplevelsene det kan by på.

- Vi har mye fin natur med gode muligheter for jakt, fiske og friluftsliv. Med lavvo og utstyr vil vi arrangere blant annet overnattingsturer med fiske og bålkos, skriver organisasjonen til Statskog.

Kommune: Tolga

Bålpanne som frister

Dersom det rette frister ved turmålet, kan opplevelsene samle flere deltakere.

Slik folkehelsas fylkeslag i Hedmark da de søkte Statskog om utstyr som bålpanne og annet utstyr som er med på å bygge bålkosen.

- Vi har mange fine stier, og kan arrangere turer til der bålpanna blir plasser. Da kan vi koke kaffe, ha nystekte vafler og grille pølser, i god kombinasjon med trim, frisk luft og gode naturopplevelser, skriver fylkeslaget.

Kommune: Åmot

Støtter samlingsplass ved Hannibalbakken

Statskog gir 5 000 kroner i støtte til å få på plass en gapahuk og grillplass i nærheten av Hannibalbakken i Kongsberg.

Bak søknaden står Kongsberg idrettsforening, som gjennom bedre tilrettelegging vil skape et naturlig samlingsmål for friluftsinteresserte og barnefamilier med skileik om vinteren og turer sommer og høst.

- Utgiftene våre er knyttet til kjøp av byggesett for gapahuk og utstyr til grillplass, skriver idrettsforeningen i søknaden.

Kommune: Kongsberg

Statskogstøtte til Heme Dine

Festivalen Heme Dine får 5 000 kroner fra Statskog i støtte til arbeidet sitt for friluftsliv.

Heme Dine er en årlig festival på fjellet med fokus på kultur- og naturopplevelser rundt den tradisjonelle setergrenda Lillerøåsen.

- Vi tilbyr et lavterskeltilbud med vekt på det tradisjonelle friluftslivet. Vi vil tilby kurs i å lage nying, introkurs i kano, opplæring i orientering, fisking og mye mer, skriver organisasjonen i søknaden til Statskog.

Kommune: Engerdal

Jan Helge Nordby, regionsjef Sør-Norge, tlf. 953 67 052