Friluftsstøtte i Sør-Norge

Pressemelding   •   des 17, 2018 05:57 CET

Foto: Thomas Rasmus Juell Skaug

62 friluftsprosjekt i Norge får en håndsrekning fra Statskog.

Tildelingene kommer fra støtteordningen ”Statskogmillionen”. Ordningen innebærer at lag, foreninger og organisasjoner Norge rundt får fem eller ti tusen kroner i støtte til friluftsliv og norsk natur.

- Vi bidrar med alt fra hengekøyer i Østfolds villmark til turutstyr for tidligere innsatte i Kristiansand. Det er en stor glede å bidra med små drypp som bidrar til bruk av norsk natur. Det er mye folkehelse i det. Har foreningen en god ide som skaper friluftsliv, er det verdt å bruke noen minutter et par ganger i året, sier regionsjef i Sør-Norge, Jan Helge Nordby.

Søknads- og tildelingsrunder skjer to ganger i året. Totalt 150 tiltak får støtte gjennom et normalår. Antallet søknader varierer. Hele ordningen er enkel og ubyråkratisk.

”Statskogmillionen” er en nasjonal støtteordning med små og mange støttebeløp spredt ut over hele landet, med samlet utbetaling årlig på en million kroner. Statskog finansierer i tillegg en egen spesialordning i Nordland og Troms med en million kroner til samfunnsbygging i hvert av fylkene. Denne ”Statskogordninga” er et samarbeid mellom Statskog og Nordland og Troms fylkeskommuner.

Kontaktperson i Sør-Norge:

Sør-Norge: Regionsjef Jan Helge Nordby, tlf 953 67 052, jnb@statskog.no

Oversikt over tildelingene fra Statskogmillionen til tiltak i Sør-Norge i  andre halvår 2018:

Hengekøyer i Østfolds villmark

Organisasjonen ”Friends for understanding” får et bidrag fra Statskog til å etablere fast tilbud om utetur i skolenes høstferie.

De har spesifikt bedt om støtte til å kjøpe inn hengekøyer med myggnett og regnbeskyttelse, samt litt annet turutstyr. Tilbudet skal være en forlengelse av den eksisterende ferieklubben som arrangeres om sommeren og skal foregå i det de selv kaller ”Østfolds villmark”.

- Dette er en spennende måte å oppleve skogen på som gir ekstra nærhet til og forståelse for naturen, skriver organisasjonen i sin søknad som ga 10 000 kroner fra Statskog.

Kommune: Sarpsborg

Stjernetelt til speidere

Hvaler gruppe av Norges Speiderforbund får fem tusen kroner fra Statskog til nye telt.

Det såkalte stjerneteltet gir dem mulighet til å samle hele gruppa under ett tak på turer og leirer.

- Da kan vi sitte sammen og nyte mat og ha felles aktiviteter, så denne støtten bidrar til å forbedre fritidstilbudet vårt, skriver speidergruppen i søknaden.

Kommune: Hvaler

Snøknekt gapahuk

Store snømengder tok knekken på gapahuken sist vinter. Nå kommer en økonomisk håndsrekning fra Statskog til gjenoppbygging.

Den opprinnelige gapahuken ble bygget tidlig på 2000-tallet og ligger i skogen tilknyttet Rom skole i Askim. Bak søknaden om støtte til gjenoppbygging står foreldreutvalget ved skolen.

- Vi har fokus på uteskole og gapahuken brukes mye til læring og kos og som lokalt turmål, skriver foreldreutvalget som har beregnet totalprosjektet til 40 000 kroner.

Kommune: Askim

Gapahuk ved Dynetjern

Bjørkelangen Jeger- og Fiskerforening får ti tusen kroner fra Statskog til gapahuk ved fiskevann.

Totalt har de anslått kostnadene til 20 000 kroner, og er dermed halvveis i mål etter tilsagnet fra Statskog.

- Gapahuk oppe ved fiskehytta vår ved Dynetjern vil gjøre at folk øker aktiviteten og vi får flere ut i skog og mark, skriver jeger- og fiskerforeningen.

Kommune: Aurskog-Høland

Turgruppe for pensjonister

Norsk Folkehjelp i Fetsund får et bidrag fra Statskog til å starte turgruppe.

Målet er å få pensjonister og andre ut i naturen, uansett funksjonsnivå. De sikter seg spesielt inn mot Hvaltjern badeplass, hvor det er fine grusveier og gode muligheter til å komme seg ut.

- Vi henter de som måtte trenge det. Og de som føler seg spreke kan ta en kanotur sammen med ledsager, skriver de i søknaden.

Kommune: Fet

Ny vedovn på speiderhytta

Med ny vedovn blir Speiderhytta ved inngangen til Ramstadslottet naturreservat enda mer fristende.

Det er Rælingen kfuk-kfum-speidere som har ønsket å skifte ut den gamle, ødelagte vedovnen, og søkte om støtte gjennom Statskogmillionen. Det var i grunnen lurt, fordi tiltaket ble trukket ut blant mange andre og ti tusen kroner går nå i retning speiderne.

Kommune: Rælingen

Handcap-brygge ved Krafttjennet

Eidsvoll Jeger- og fiskerforening etablerer handicap-brygge ved Krafttjennet.

Statskog likte søknaden fra foreningen godt og har derfor trukket den ut til å få et bidrag på 5 000 kroner til arbeidet.

- Krafttjennet ligger langt ute i skogen og tilbyr fine fiske- og naturopplevelser for alle. Selve brygga forenkler adgangen til fiske, skriver Eidsvoll JFF.

Kommune: Eidsvoll

Fiskestenger til Urban Anglers

Fiske kan skje rett utenfor døra, også i storbyen. Det skal tiåringer også få erfare.

Fiskeklubben Urban Anglers fisker i Oslo, enten det er Frognerparken eller Nøklevann. De tilbyr gratis fiskeaktiviteter for barn rundt 10 år, og vil at alle sammen skal få sin egen fiskestang. Statskog heier på dem og gir med 10 000 kroner på veien mot fiskelykke.

- Gjennom å gi barn og unge kunnskap om fiske og om fiskemuligheter i nærområdet, og samtidig tilby egen fiskestang, motiverer vi til at de etter hvert prøver seg fram på egen hånd, skriver Urban Anglers.

Turutstyr til Stovner-speidere

Noen tusenlapper fra Statskog skal gi bedre utstyr og mer turglede hos speiderne i Stovner.

Det er behov for fornying både når det gjelder ulike typer spader, kokeutstyr, tursager og annet turmateriell. Med 5 000 kroner fra Statskogmillionen kan gammelt og dels ødelagt utstyr skiftes ut.

- Vi lager mat på primus eller bål på møter, turer og sommerleirer. Turutstyret er gammelt og delvis ødelagt og vi trenger å fornye spader til sommer og vinter bruk, sag og kjeler/stekepanner til turbruk på primus og bål, skriver speiderne.

Lavterskel turtilbud i Oslo

Deichman Bibliotek får ti tusen kroner fra Statskog til å gjennomføre et prosjekt rettet mot flerkulturell ungdom og spesielt barn av lavinntektsfamilier.

Utgiftene i prosjektet handler om transport, mat, overnatting og basisutstyr til friluftsliv. Nærområdene skal brukes til organiserte turer, slik at ungdom selv kan lære og bli trygge på å bruke naturen på egen hånd – samtidig som de kan låne gratis utstyr på bibliotektet.

- Det skal være et lavterskeltilbud for å gjøre flerkulturell ungdom på Holmlia kjent med natur og villmarksliv på egne premisser og engasjere ungdom i nye miljøer hvor de kan oppleve utfordringer, mestring og gleden av nye erfaringer og tilegnelse av spesifikk kunnskap relatert til mat, helse og livsstil, skriver Deichman Bibliotek.

Tildeling fra Statskogmillionen: 10 000

Kanostøtte til jakt- og fiskeskole

Vang jakt- og fiskeforening vil kjøpe familiekanoer og får et bidrag på veien fra Statskog.

Foreningen er med på å arrangere Jakt- og fiskeskolen for 5-7. klassinger, totalt for om lag 1.500 elever. For å styrke tilbudet vil foreningen investere i familiekanoer som skal gjøre jakt- og fiskeskolen enda mer attraktiv.

- Det er god folkehelse i å lære opp barna til å bli glad i å bruke naturen både om sommeren og om vinteren. Etter våre turer ser vi at flere prøver å få med seg sine egne familier ut på tilsvarende turer i skog og mark, forteller foreningen.

Kommune: Hamar

Restaurering av gammel kultursti

Brøttum-speiderne vil gjenopprette og utvide en gammel kultursti som over flere år har forfalt.

Fokuset på stien har spesielt vært knyttet til naturmangfold og biotoper. Jobben som skal gjøres handler blant annet om nye informasjonstavler, sittebenker, bord og gapahuk.

- Dette kombinerer både aktivitet og kunnskap, og vi vil utvide dette til å bli en rundløype med rasteplasser på flere av utsiktspunktene. Pilgrimsleden er også en del av stien, skriver Brøttum speidergruppe av Norges speiderforbund som får 5 000 kroner fra Statskog til arbeidet.

Kommune: Ringsaker

Bidrag til turutstyr

Norsk folkehjelp i Moelv og omegn ruster opp utstyrsparken slik at unger kan bli med på tur selv om de mangler viktig utstyr.

Det handler blant annet om soveposer, speiderkniver og tennstål som brukes til ukentlige aktivitetsdager. De som ikke har eget utstyr kan dermed få låne dette når det er aktuelt med overnatting i lavvo eller på hytta. Statskog bidrar med 5 000 kroner til innkjøpene.

- Dette er et lavkosttilbud som gir alle en mulighet til å delta, selv om man mangler utstyr, skriver organisasjonen.

Kommune: Ringsaker

Kanostøtte fra Statskog

DNT Odal får fem tusen kroner til å kjøpe ny kano.

Foreningen har kanoer, men bruken begynner å tære på dem. Blant annet er det hull i glassfiberen på en, noe som gjør at de vil kjøpe en ny. Med støtte fra Statskogmillionen er kanoen langt på vei finansert.

- Vi arrangerer padletur årlig, i tillegg benytter skolen seg av kanoene på egne aktivitetsdager. En ny kano vil bidra til at vi kan fortsette med aktiviteten som både fremmer fysisk aktivitet og psykisk helse i form av vakre naturopplevelser, skriver DNT Odal.

Kommune: Nord-Odal

Tildeling fra Statskogmillionen: 5 000

Ny bru hindrer kraftig omvei

DNT Finnskogen og omegn vil erstatte ei bru over elva ”Rotna”, siden nærmeste alternativ gir over sju kilometer ekstra omvei.

Organisasjonen ber om støtte til materiale som trengs for å bygge opp brua som har ligget ved barskjulet vest for Askosberget. Statusen er nemlig at brua har råtnet og falt sammen.

- Dette er en viktig del av en merket flyktningrute som binder stinettet sammen med Finnskogleden, skriver DNT Finnskogen og omegn og får fem tusen kroner fra Statskog til byggingen.

Kommune: Grue

Bålkaffe-terapi

Bål, bålkaffe og mat laget på bål er terapi for kropp og sjel, mener Gravbergets venner. Statskog er enig.

Foreningen har nemlig søkt om støtte til å kjøpe inn bålpanne, trekk til panna, gnistfangere, kaffekjel og steikepanner – kort sagt utstyr til ren og skjær kvalitetstid.

De har estimert kostnadene til 5 000 kroner, og får akkurat samme beløp i støtte fra Statskogmillionen.

Kommune: Våler i Hedmark

Lydanlegg til utearrangement

Skogselskapet i Hedmark trenger lydanlegg til utearrangementene sine, og får penger til kjøpet fra Statskog.

Skogselskapet har om lag 30 utearrangement hvert år. Under disse arrangementene er det varierende oppgaver med blant annet natursti, skyting og andre praktiske oppgaver. På flere av disse arrangementene er det mange frammøtte, noe som krever bærbart lydanlegg for kunne gi informasjon.

- Vi jobber mye med å fremme forståelse for den mangesidige bruken av naturen fra rekreasjon til arbeidsplasser. Det er veldig mange som ikke vet hvor mye skogen kan brukes til i alt fra dekorasjon og mat til livsviktige medisiner, forteller skogselskapet.

Kommune: Elverum

Løypestøtte til Ljørdalen

Mye tid og penger går med til å holde løypene fine for deg og meg. Statskog gir et klapp på skuldra med 5 000 kroner til en av de som gjør det mulig.

Ljørdalen løypeforening utfører mye dugnadsarbeid om sommeren i form av rydding, kvisting, fjerning av stein og vedlikehold av flere kloppbruer. På vinteren skal løypene kjøres opp en gang i uka, samt ved snøfall.

Så neste gang du koser deg med de preparerte skiløypene kan du sende en god tanke til alle de som har bidratt til dugnaden for å tilrettelegge for fine turer i norsk natur.

Kommune: Trysil

Nærkontakt med kongeørn

Statskog gir fem tusen kroner til fotoskjul som øker sjansen for å fange gode bilder av kongeørn.

Bak søknaden står Nordic Wildlife Nature & Photography Tours, som ønsker at flere skal komme tettere på spesielle naturopplevelser.

- Ved å få en fotoplass gjør vi det lettere for folk å se ulike arter med egne øyne – først og fremst kongeørna. Men mange kan også bruke fotoskjulet til rekreasjon midt i naturens stillhet, heter det i søknaden.

Kommune: Stor-Elvdal

Støtte til lavvo langs Østerdalsleden

Pilegrimsnettverket for Østerdalsledene får et bidrag fra Statskog til lavvo langs leden.

Organisasjonen legger til rette for pilegrimsvandring langs Østerdalsleden, fra Trysil og Åmot til Nidaros, ved å merke leder, oppgradere buer til overnatting og gjennom å etablere nye overnattingssteder. Nå ønsker de å sette opp en Finstadlavvo ved Munkebetsetra.

- Det er for at dagsetapper for pilegrimer og andre vandrere ikke skal bli for langt, heter det i søknaden som utløser fem tusen kroner fra Statskog.

Kommune: Rendalen

Ti tusen til turlaget

Søknaden fra Savalen turlag har utløst penger fra Statskog som kan brukes til bedre skilting.

- Skilting har vært mangelfull og forvirrende. I tillegg har det kommet til nye løyper, og derigjennom nye løypekryss. Stolper må settes opp på nødvendige steder, løypene trackes for å få riktig avstand, skilt bestilles med riktig kilometerangivelse, skrus opp og løypene må rødmerkes, heter det i søknaden.

Og den ordlyden gjorde nytten i og med at den ble trukket ut blant hundrevis av gode søknader. Statskog ønsker lykke til med arbeidet.

Kommune: Tynset

Truger for små føtter

Nordmenn er kanskje født med ski på beina. Men hva med å la barnehageungene prøve seg på truger?

Jørstadmoen barnehage har skogen rett utenfor gjerdet og ønsker å gi de eldste barna en annerledes opplevelse enn ski og aking på vinteren. Med støtten fra Statskog er barnehagen godt på vei til utstyrspakken de ønsker seg.

- Truger gjør at de kan mestre å bevege seg ut i snøen og komme på litt lengre turer. Vi har så vidt prøvd dette tidligere, men ser at mange ikke har truger selv, skriver barnehagen i søknaden.

Kommune: Lillehammer

Tildeling fra Statskogmillionen: 5 000

Støtte til speiderkniver og sekker

Bybrua barnehage i Gjøvik får hjelp til å sørge for godt turutstyr til ungene.

De søkte nemlig om hjelp til å kjøpe inn gode sekker og speiderkniver. Siden de er mye ute på tur, er riktig turutstyr avgjørende for å skape evigvarende turglede.

- Barna bærer sin egen mat, drikke, ekstratøy og nødvendig utstyr, så en god sekk er viktig - spesielt når man begynner å bli sliten, skriver barnehagen i søknaden.

Kommune: Gjøvik

Tusenlapper til kajakk

Harestua turpadlelag øker raskt og trenger flere kajakker. Statskog gir en skjerv til flott arbeid.

Harestua turpadlelag er en relativt nystartet klubb, men interessen på Hadeland er stor. For at enda flere skal få ta del i denne fine friluftsaktiveten ønsker klubben mer utstyr som fritt kan brukes av medlemmer eller andre som ikke har eller ikke har råd til eget utstyr.

Harestua turpadlelag har denne sommeren arrangert 5 introduksjons- og grunnkurs i havpadling sammen med profesjonell instruktør fra Norges Padleforbund. Statskog lar seg imponere over dette viktig folkehelsearbeidet og ønsker lykke til!

Kommune: Lunner

Støtte til stolpejakt

Land Fjellsportgruppe får fem tusen kroner til stolpejakt i Synnfjellet.

Gruppa startet med stolpejakt i 2017 som et lavterskeltilbud som passer alle. Konseptet inspirerer til å få folk i fysisk aktivitet i naturen.

- Vi har sett at mange, som vanligvis ikke beveger seg utenfor døra, gjerne drar ut og tar stolper. Da oppnår vi det vi ønsker. Vi får folk til å bevege seg i den flotte naturen vi har i fjellet i Nordre Land, skriver organisasjonen i søknaden som ble trukket ut til 5 000 kroner.

Kommune: Nordre Land

Foto: Geir Wagnild

Fra gummistøvler til joggesko

Bjørndasrundens venner får fem tusen kroner til oppgradering av klopper neste sommer.

Denne gjengen bruker haugevis med fritid for å gjøre Bjørndalsrunden bedre for alle som bruker den. Og det eneste de spør om er å få litt hjelp til å kjøpe inn skruer og materialer.

Dette er en av mange eksempler på en fantastisk dugnadsånd som er spredd godt ut over landet og skaper mye ut av lite. Statskog bidrar med fem tusen kroner til arbeidet og ønsker lykke til!

Kommune: Kongsberg

Merking av skiløype på Blefjell

Kongsberg Røde Kors får hjelp til å kjøpe inn hesjestaurer for merking av sju kilometer skiløype inn til Røde Kors-hytta Flisebu på Blefjell.

Hytta ligger sju kilometer fra bilvei. Hjelpekorpset kjører skuter inn til hytta, og skutersporene brukes av skigåere gjennom hele vinteren. Det er nå ønskelig å sette opp hesjestaurer for merking av løypa.

- Blefjell er et yndet turmål gjennom vintersesongen og har et stort løypenett for skigåere. Løypa forbi Flisebu er en del av dette løypenettet og er mye brukt, forteller hjelpekorpset i søknaden som gir dem fem tusen kroner.

Kommune: Kongsberg

Sportsfiskere med gapahuk

Ringerikes sportsfiskere vil tilrettelegge bedre med gapahuk, og får fem tusen kroner fra Statskog til arbeidet.

Målet er en gapahuk på 2 x 3 meter i stavlaft ved Randselv. Gapahuken blir satt opp ved elvebredden mellom Hvalsmoen og Hønefoss sentrum.

- De som går elvestien vil få et sted å raste ved når de er på tur. Stedet vil også bli brukt til møteplass når vi holder fiskeskole for barn og unge, og skal være tilgjengelig for allmennheten, heter det i søknaden fra sportsfiskeforeningen.

Kommune: Ringerike

Foto: Geir Wagnild

Støtte til bålkosen

Noen ganger skal det lite til for å skape mye.

Som for eksempel når Nome Røde Kors trenger litt penger til å øke bålkosen. De vil mure sammen noen steiner, kjøpe kaffekjele, panne, stekebrett og bålpanne og ei stor kasse hvor utstyret kan stå tørt ute. Og kanskje noen benker og litt ved.

Når alt arbeid gjøres på dugnad, har du anslått kostnadene til ti tusen kroner. Etter søknad til Statskogmillionen kommer halvparten av pengene på plass. Lykke til!

Fylke: Telemark

Kommune: Nome

Bidrag til gapahuk

Hjartdal turist- og bygdesentral får fem tusen i støtte til arbeidet med bygging av gapahuk.

Gapahuken er planlagt på det som opprinnelig var ei gammel sagbrukstomt. Derfor ønsker foreningen å , etablere en gapahukkonstruksjon etter modell av et gammelt sagbruk.

- Dette vil være lett tilgjengelig langs E134 med rasteplass, badeplass og fiskemuligheter, tilgjengelig for alle. Gapahuken kan brukes til bålfyring og overnatting, og kan være en flott møteplass for bygdefolk like ved et vatn, heter det fra foreningen.

Fylke: Telemark

Kommune: Hjartdal

Gratis skiutleie

Frivillighetssentralen har sørget for gratis skiutleie til skoler i hele Aust-Agder.

- Det er kø foran skaphengeren der skiene er, og vi går ofte tomme for ski. Målet er "ski til alle", slik at de kan komme seg ut i naturen når de er på skolebesøk her. Elevene ved Vegårshei skole har hele tiden tilgang på skiene, forteller Vegårdshei frivillighetssentral.

Tiltaket bidrar til at de som ikke har råd til ski og skiutstyr kan få låne dette gratis. Statskog støtter arbeidet med 5 000 kroner.

Fylke: Aust-Agder

Kommune: Vegårdshei

Kanostøtte til Wayback

Wayback i Kristiansand vil senke terskelen inn til friluftslivet for tidligere innsatte.

I første omgang handler om om å kjøpe inn to kanoer til bruk for medlemmene og familiene deres. Disse er ofte svakt stilt økonomisk og vil ha god nytte av å kunne låne dette fra Wayback, som samtidig kan sørge for nødvendig opplæring.

- På sikt ønsker vi også å handle inn telt med utstyr til utlån sammen med kanoen så de kan planlegge litt lengre turer, forteller organisasjonen som får fem tusen kroner fra Statskog.

Fylke: Vest-Agder

Kommune: Kristiansand

Pust i bakken ved Baroniet

Speiderne i Stavanger får penger til å kjøpe inn bord og benk til en rasteplass ved speiderhytta.

Speiderhytta har fått det fornemme navnet ”Baroniet” og ligger på Torsnes i Strand kommune. Den ligger rett ved tur stien som går rundt vannet og er en naturlig plass for turgåere å stoppe for å ta seg en matbit.

- Vi ønsker å tilby menneskene som er på tur muligheten for å sette seg ned, uten at de føler at de trenger seg på de som er på hytta, forteller speiderne i søknaden som krones med maksimalsummen på ti tusen kroner fra Statskogmillionen.

Fylke: Rogaland

Kommune: Strand