Foto: Geir Wagnild

Her er tildelingene fra Statskogmillionen i Akershus og Oslo andre halvår 2019:

Støtter reparasjonsdag for friluftsutstyr

NMBU friluftsliv får fem tusen kroner i støtte for å arrangere en reparasjonsdag for ødelagt eller slitt friluftsutstyr.

Tiltaket har fokus på bærekraft og at folk skal kunne reparere slitt eller ødelagt utstyr i stedet for å kjøpe nytt. Det er ingen hemmelighet at studenter ofte har trang økonomi. Hvis reparasjonsdagen kan bidra til å fikse utstyr, og at det igjen fører flere ut på tur, er dette et godt tiltak for å bedre folkehelsen. Dessuten blir det en viktig sosial aktivitet hvor studenter med felles interesse for friluftsliv kan finne hverandre og dra ut på tur sammen.

Kommune: Ås

Familietur i ADHD-forening

ADHD Norge Akershus får et bidrag til leie av hytte, båt, instruktør, mat og drikke i forbindelse med en planlagt tur for medlemsfamilier.

Opplegget er både ment å gi kunnskap om miljøvennlig bruk av norsk natur, og ikke minst treffe likesinnede og bygge vennskap i flotte omgivelser. Ifølge foreningen har familier som har barn med diagnosen ADHD oftere et innesittende liv på grunn av stigmatisering. Det tilrettelagte turtilbudet er ment å gi livsglede, livsmestring og folkehelse.

Kommune: Ytre Enebakk

Klopper til Skoklefallrunden på Nesoddtangen

DNT Nesodden Turlag får fem tusen kroner fra Statskog til klopping over våte partier og hvilebenker langs nærturen.

Ved regnvær lager folk alternative stier ved de våteste partiene, noe som gir økt belastning på naturen. Med kloppene vil turlaget både begrense slitasjen og gi turfolket en noe tørrere opplevelse.

I tillegg til klopper ønsker turlaget å få på plass en hvilebenk eller to ved utsiktspunkt med turkasse, særlig med tanke på å gjøre turen ekstra interessant for barnefamilier.

Kommune: Nesodden

Støtte til motivasjonstur med Medvandrerne

Medvandrerne skal ha med seg 10 deltakere på motivasjonstur til Rondane, og får bidrag til turen på fem tusen kroner fra Statskog.

- Midlene går til gjennomføring av turen, reiseutgifter, overnatting og mat. Overordnet plan er å ha to overnattinger på hytte, mens resten av turen blir på fjellet i telt. Planen er å nå opp til fire topper i løpet av turen, heter det i søknaden fra Medvandrerne.

Fylke: Oslo

Kommune: Oslo