Gir ut friluftsmidler

Foto: Rune Aamold

Her er tildelingen i Buskerud i andre halvår 2019:

Bidrag til utegrill

Fauskodammens venner får et bidrag fra Statskogmillionen til å etablere utegrill i en kulturpark som tar vare på tømmerfløterhistorie.

Foreningen har gjort en betydelig innsats over mange år. Nå vil de gjerne etablere en utegrill og gjøre bord og benker i gapahuken litt bredere. Området ligger ved den nasjonale sykkelrute 5 fra Larvik til Geilo og er ofte i bruk av sykkelturister. Dessuten brukes området av familier og skoleklasser i nærområdet. Alt arbeid i kulturparken skjer på frivillig basis.

Kommune: Nore og Uvdal

Nistekrakker ga gjenklang

Kollsjøløypenes venneforening får et bidrag til å sette ut krakker langs løypa hvor turfolket pleier å ta pauser.

Krakkene vil gjerne stå på plasser med god utsikt og fantastiske omgivelser i løyenettet, noe som vil gjøre det enda hyggeligere når folk skal spise nisten sin ute i det fri. Etterspurte penger vil gå til å kjøpe selve krakkene, samt beis så de tåler vær og vind.

- Bedre tilrettelegging for enklere bruk av skog og mark betyr mer bruk, skriver foreningen og finner gjenklang hos Statskog.

Kommune: Ringerike
Tildeling: 5 000

Fem tusen til Vingehesten

Stiftelsen Buskerudmuseet får fem tusen kroner til skulpturmodell av kunstner Karl Gundersen.

- Prosjektets hovedmål er etablering av utsiktspunkt med skulpturen Vingehesten. Delmål er å stimulere til å oppdage Portåsens naturskattkammer gjennom merkede turstier. Gjennom en serie tiltak vil prosjektet tilrettelegge for naturopplevelser for alle generasjoner, skriver stiftelsen i søknaden som gir støtte fra Statskog.

Kommune: Nedre Eiker

Utstyrshjelp til Kongsberg sti

- Bærekraftige stier hvor man greier å unngå våte partier viser seg å være effektive tiltak for å få flere ut i naturen. Både stisyklister og vandrende benytter seg av stinettverket i Gruveåsen. Med mindre utbedringer for å gjøre stiene mer bærekraftig vil man få enda flere ut, skriver Kongsberg sti i søknaden til Statskogmillionen.

Uttellingen blir fem tusen kroner som kan gå til krafser, spader, spett og annet utstyr som trengs for å lage enda bedre turopplevelser for folk i området.

Kommune: Kongsberg

Ti tusen til Silvertrails

Statskog bidrar med ti tusen kroner for å ruste opp fem kilometer med sti.

Det handler om både klopplegging og steinlegging for å skape en bærekraftig sti i tilknytning til bademuligheter og andre rundturer. Stien innbyr til store aktivitetsmuligheter med begrenset antall høydemeter.

- Kongsberg mangler et terrengsykkeltilbud for brukergruppen. Dette tiltaket vil bidra til økt og ny aktivitet i et lett tilgjengelig område. Stiene innbyr til utfoldelse og et helt unikt læringsutbytte om fauna, aktivitet og historie når syklingen foregår mellom kulturminner fra Kongsbergs gruvehistorie, skriver organisasjonen i søknaden som ga full uttelling.

Kommune: Kongsberg

Støtter aktivitetsdag for barn og ungdom

Gol jeger- og fiskerforening får 5 000 kroner i støtte til den årlige aktivitetsdagen for barn og ungdom. Det handler om natursti, casting, baneskyting, feltskyting, bålfyring og mye mer, og alt skjer i nærheten av Heimsil skytebane.

- Vi ønsker at barn og ungdom skal få interesse for bruk av naturen i alle former. Med natursti, baneskyting, feltskyting og leirdueskyting håper vi på å gi deltakerne en liten smakebit på hva noe av dette kan brukes til og håper at de vil benytte seg av noen av foreningens tilbud, skriver Gol JFF i søknaden som nå gir fem tusen kroner i bidrag fra Statskog.

Kommune: Gol

Speiderstøtte fra Statskog

Praktisk gjennomføring gjøres på dugnad, men 1. Skoger Speidergruppe ønsker bidrag til å få finansiert produksjon av skilt. Etter søknad til Statskogmillionen er de fem tusen kroner på vei.

- Vi ønsker å introdusere aktivitet og informasjonsplaketter i turområdet på Nordbykollen i Drammen. Dette er nærområdet til gruppa vår, og vi har tidligere har mye aktivitet i dette området. Eksempler på slike poster kan vise informasjon om hva man ser ved et utkikkspunkt, eller spesielle steder i terrenget. I tillegg kan man oppfordre folk til å ta med seg søpla hjem, og plukke eventuell søppel man ser ute i naturen. Postene vil settes opp i forbindelse med etablerte stier/plasser, heter det i søknaden fra speiderne.

Kommune: Drammen