Foto: Namdalsavisa

Her er tildelingen i Rogaland,  Hordaland i og Sogn og Fjordane andre halvår 2019:

Ti tusen til terrengsykling rundt Bergen

Bergen Mountainbikeklubb vil bidra til bærekraftig og tilrettelagt sykkelaktivitet i Bergensområdet, og får ti tusen kroner i støtte fra Statskogmillionen til arbeidet.

- Det handler om over myrhull og våte partier på eksisterende stier i Bergensområdet. I første omgang gjelder dette områder i Sædalen og mot Helldal der klubben har tillatelse fra grunneiere til å vedlikeholde stinettverket. Arbeidet vil bli utført på dugnad, heter det fra sykkelklubben.

Statskog har faktisk et eget sykkelritt, delvis på skogsbilveier, og synes initiativet fra Bergen fortjener litt medvind med støtte på 10 000 kroner.

Fylke: Hordaland
Kommune: Bergen

Stirydding i Sørbøvåg

Øen helselag får et lite klapp på skuldra fra Statskog i arbeidet med å rydde stier.

Prosjektet handler om folkestien i Sørbøvåg som de ønsker å rydde. Det betyr klipping av kratt, merking, grøfting og hellelegging, for å nevne noe. Helselaget mener at området kan friste veldig mange til gode naturopplevelser, siden det er nært bilvei og gode parkeringsmuligheter og deler av veien både kan brukes med barnevogn og rullestol.

Organisasjonen får et bidrag fra Statskogmillionen til innkjøp av tau, maling, drensrør og annet utstyr som må til for å ruste opp stien.

Fylke: Sogn og Fjordane
Kommune: Hyllestad

Foto: Tore Veisetaune

Fem tusen til Hjerte for Sandnes

Statskog gir et lite bidrag til innkjøp av friluftsutstyr til organisasjonen Hjerte for Sandnes.

Pengene skal gå til innkjøp av telt, liggeunderlag, soveposer og stormkjøkken og kommer blant annet til nytte i organisasjonens arbeid med å hjelpe tidligere rusmisbrukere etter behandling.

- Tiltaket bidrar til at mennesker som ikke har kjennskap til norsk natur og friluftsliv får en mulighet til å oppleve noe nytt. Ved hjelp av medvandrere kan unge familier av både etnisk/ikke etnisk bakgrunn oppleve naturen, lage næringsrik mat, bruke kroppen og skape nye sosiale arenaer. Det skaper blant annet mestring, økt selvrespekt og samhold i familien, skriver organisasjonen og får valuta for søknadsinnsatsen.

Fylke: Rogaland

Kommune: Sandnes