Pressemelding   •   jun 13, 2019 15:18 CEST

Foto: Hallvard Smestad

Regionsjef i Midt-Norge, Carl Libach, tlf. 480 34 989, cal@statskog.no

Her er tildelingen til  Trøndelag i andre halvår 2019:

Bidrag til bålpanne, bord og benker

Klinga Jeger- og fiskerforening får 5 000 kroner fra Statskog til innkjøp av bålpanne, benker og utstyr i tilknytning til foreningens hytte ved Vommavannet i Aursundli. Foreningen tror dette kan stimulere til økt bruk av hytta.

- Tiltaket vil bidra til å få flere ut på tur i skog og mark. Vommahytta ligger en times rolig gange fra vei, så her er helsegevinsten stor, både fysisk og psykisk ved at en kan gå seg svett for så å finne roen ved hytta og vannet med bål, et sted å sette seg ned og kanskje ha en fiskestang og slenge ut snøret. Det er fin fisk i vannet. Vi krysser fingrene for at det kan være vår tur nå, skriver foreningen i søknaden til Statskogmillionen.

Og det ble Klinga JFF sin tur. Søknaden gir fem tusen kroner inn på konto.

Kommune: Namsos

Støtte til orienteringsposter i Skorovas

Statskog gir fem tusen kroner til Skorovas Liv Frivillighetssentral til utsetting av orienteringsposter med klippetang i fjellområdene.

- Vi har sett at folk trenger et dytt og et mål med å gå en tur. Her får de både korte og lange. Og er det premier og kan utløse et konkurranseinstinkt i folk, så er det enda lettere å få dem med. Vi gjorde oss den erfaring i fjor, at folk vanligvis går man dit de har gått før. Nå fikk de en grunn til å se et annet sted, og kanskje også invitere med seg naboen, heter det i søknaden som nå gir utbetaling fra støtteordningen Statskogmillionen.

Kommune: Namsskogan

Tilskudd til gapahuk

Vuku barne- og ungdomsskole får 10 000 kroner i støtte fra Statskog til å etablere gapahuk. Gapahuken skal bidra til et variert naturmiljø i skolens nærhet, slik at friluftsliv kan brukes aktivt som en metode i opplæringen.

Statskog setter pris på innsatsen og gir full uttelling fra støtteordningen Statskogmillionen.

Kommune: Verdal

Utedo ved grendelagshytta

Sorte grendelag vil bygge nytt og miljøvennlig utedo i tilknytning til grendelagets hytte, Vidsyn. Samtidig ønsker de å utbedre veien opp til hytta slik at adkomst blir lettere for eldre og mennesker med ulike funksjonsutfordringer. Brønn som sikrer rent drikkevann står også på planen.

- Hytta ligger i rimelig avstand fra vei og langs "Sortasringen"- et stinett på rundt to mil. Området er et av kommunens mest besøkte rekreasjonsområder. Det har vært store utfordringer i forhold til bruk av hytta etter at brønnen ble forurenset av myrsig og veien ble ødelagt for noen år siden i kraftig regnvær. Toalettet er svært gammelt og lite innbydende. En standardheving vil gi økt besøk og større mulighet for tilrettelegging for aktiviteter, skriver grendelaget og får fem tusen kroner i støtte fra Statskog.

Kommune: Stjørdal

Støtte til trimregistrering

Leik idrettslag får fem tusen kroner fra Statskog til å dekke utgifter i forbindelse med app for trimpoeng.

- Det er stor interesse for postene, vi legger inn ekstra premier, ekstra poster på kartet og genererer interne konkurranser, aktivitet og engasjement i bygda. Det kommer stadig nye brukere til i registeret vårt. Vi ser en helt klart forhøyet aktivitet, flere deltagere og et større engasjement rundt postene våre etter at app'en ble tatt i bruk. Vi når også en del yngre brukere og flere registrerte brukere går mer rundt i marka og på skiturer nå i vinter på jakt etter poster og innsjekk, skriver idrettslaget i søknaden til støtteordningen Statskogmillionen som nå gir fem tusen kroner inn på konto.

Kommune: Melhus

Bidrag til bro

Omlegging av skiløype krever bygging av bru over Feragselva. Skiløypa brukes til mosjon og til turen (Kromgruverennet), og brua gir lettere tilgang til skiløypene for folk som skal på tur. Det blir også enklere å kjøre og vedlikeholde løypa.

- Brua er nødvendig for å arrangere Kromgruverennet som er et turrenn både for aktive skiløpere og mosjonister. Rennet trekker årlig omkring 400 trimere, skriver Hitterdal og Feragen idrettslag som får fem tusen kroner i støtte fra Statskogs støtteordning.

Kommune: Røros

Lavvostøtte til Namdalseid JFF

Med fem tusen kroner i støtte fra Statskog kommer Namdalseid et stykke på veien når de vil kjøpe inn komplett lavvo med innertelt, bunnduk og vedovn.

- Foruten fritt utlån til alle, planlegges investeringen brukt til tilrettelagte turer. Rypejakt for utviklingshemmede er et av mange tiltak vi planlegger å gjennomføre de kommende år. Av erfaring fra 2018 krever dette betydelig større plass enn telt, for å imøtekomme de ulike behov for tilrettelegging, fleksibilitet, trygghet, samt opplevelsen av tilhørighet, samhold og trivsel. Det samme gjelder også for utflukter med barn, som ikke kan sove alene, uten kontinuerlig tilsyn av voksne, skriver foreningen i søknaden sin til støtteordningen Statskogmillionen.

Kommune: Namdalseid

Hengekøyer til Hållingen 4H

Ti hengekøyer med myggnett og regntrekk står på ønskelista til Hållingen 4H. Med fem tusen kroner fra Statskog er handelen litt nærmere en realitet.

- Vi er en klubb som tilbringer mye tid ute i friluft. Vi bruker en del lavvo, men vi ønsker også en alternativ overnatting i naturen. Vi har planer om å invitere flere barn og unge på våre turer i naturen, noe vi kan vi gjøre mange ganger i løpet av året, skriver organisasjonen i søknaden som fikk gjenklang i støtteordningen Statskogmillionen.

Kommune: Høylandet

Støtter turhelg for synshemmede

Norges Blindeforbund Trøndelag vil etablere en helgetur for medlemmer, og håper at det kan være starten på en fast turgruppe som drar ut hvert år. De vil leie hytte, og ikke minst planlegge turer i ulendt terreng med ledsagere.

- Turgåing er vanskelig for synshemmede på egen hånd, noe som bidrar til ensomhet og skjelett og muskelplager. Vi ønsker å gi våre medlemmer mulighet til å møte andre mennesker i samme situasjon, der de får oppleve naturen uten å føle seg utrygg. Ved å gå i ulendt terreng og oppleve nye steder vil deltakerne oppleve mestring og økt livskvalitet, skriver Blindeforbundet i søknaden sin som gir fem tusen kroner fra Statskogmillionen.

Kommune: Trondheim

Vil lokke med Chamonixskogen

Presthus frivillighetssentral ønsker å gjøre Chamonixskogen til et nytt utfartssted med base på Presthus frivilligsentral/Presthus Gård. Penger trengs til benker, stol og lavvo. Søknaden gir topp uttelling fra Statskogmillionen med ti tusen kroner.

- Dette vil være til nytte også for både barnehage og skoler i nærområdet. Skogen er i dag relativt lite brukt, og siden vi bor i et område med mye utbygging ønsker vi nå å få fokus på og rydde i skogsområdet som har en unik utsikt over Ranheim, skriver frivillighetssentralen i sin søknad.

Kommune: Trondheim
Tildeling: 10 000