Foto: Christian Sletengen

Her er tildelingen for Vestfold i andre halvår 2019:

Støtte til gapahuk

Tønsberg og omegn turistforening får et bidrag fra Statskog til kjøp av gapahuk.

Foreningen ønsker å sette opp gapahuk med ildsted i turområdet ved Trollsvann, slik at det blir et trivelig turmål for barnefamilier. Statskog støtter tiltaket med 5 000 kroner.

- Dette vil gi flere bedre naturopplevelser, slår foreningen fast.

Fylke: Vestfold
Kommune: Tønsberg

Ti tusen til «Veien ut»

- Vi har erfaring med at terapien har en helt annen virkning når vi er på tur enn når vi er på institusjon. Det er to ulike verdener, skriver stiftelsen «Veien ut» som får 10 000 kroner i støtte fra Statskog.

Stiftelsen Veien Ut driver med rehabilitering av tunge rusavhengige gjennom et program som forener effekten av å være i naturen over lengre tid sammen med profesjonelle terapeuter.

- Vi tar med oss en gjeng rusavhengige hvert år som starter på sitt livs reise. Del 1 innebærer 14 dager padling i Femunden. Del 2 handler om 40 mil fottur til Svartisen. Del 3 innebærer 6 uker seiling til Svalbard. Deltakerne vil under denne turen oppleve mestring og tilknytning til naturen som en god erstatning for rusen. De må selv utføre alle aktiviteter og lære seg og ferdes å mestre elementene. Alle bygger et helt spesielt forhold til det å være på tur og leve i takt med naturen som blir viktig for livet etterpå, heter det i søknaden som fant gjenklang i støtteordningen Statskogmillionen.

Fylke: Vestfold
Kommune: Re