Gunnar Lien skal lede Statskog SF

Pressemelding   •   okt 19, 2016 13:41 CEST

Ny administrerende direktør i Statskog, Gunnar Lien, og styreformann Gunnar Olofsson. Foto: Martin Haagensen

Etter en omfattende rekrutteringsprosess er det klart at Gunnar Lien overtar som ny administrerende direktør i Statskog.

- Vi har kunnet velge mellom svært sterke kandidater fra hele landet, både menn og kvinner. Til slutt falt valget på den kandidaten som etter styrets mening hadde de aller beste kvalifikasjonene, sier styreleder Gunnar Olofsson.

Gunnar Lien er utdannet siviløkonom, har internasjonal toppledererfaring fra forretningsvirksomhet, og har de siste årene vært rådmann. Overalt hvor han har jobbet, har han skapt meget gode resultater i et positivt samspill med sine medarbeidere.

- Kombinasjonen av egenskaper hos Lien står svært godt til det som kreves for å lede Statskog. Han har stor faglig tyngde, og resultatene han hele tiden leverer er meget overbevisende, sier Olofsson.

Gunnar Lien (f 1970) har tidligere vært økonomidirektør i blant annet Bravida og Relacom, noe som har gitt ham både nasjonal og internasjonal ledelseserfaring, Siden mai 2014 har han vært rådmann i Namsos kommune.

- Jeg ser virkelig fram til å ta fatt på jobben i Statskog. Det er en spennende utfordring som jeg går til med pågangsmot og ydmykhet. Statskog forvalter verdier som betyr utrolig mye for det norske folk. Med min erfaring som leder av store organisasjoner skal jeg bidra til å løfte Statskog videre sammen med svært kompetente medarbeidere i hele landet, sier Gunnar Lien.

Tidligere administrerende direktør Øistein Aagesen fratrådte stillingen i sommer etter eget ønske for å pensjonere seg. Gunnar Lien tiltrer stillingen fra 1. februar 2017. Finansdirektør Arnt S. Rørvik er konstituert administrerende direktør i mellomperioden.

• Gunnar Olofsson, styreleder, tlf. +46 703 341516
• Gunnar Lien, tlf 951 97 220