Familie og venner viktigst i ferien

Pressemelding   •   jul 19, 2012 10:00 CEST

Billedtekst: Godt å hvile hodet i ”tantas” feriefang.

30 prosent av oss mener ifølge Stenas Reisebarometer at å omgås familie og venner er den viktigste ferieaktiviteten.  25 prosent sier å koble av fra hverdagslivet er viktigst, mens soling og bading kommer på topp for 12 prosent.

Naturopplevelser og Kulturopplevelser følger begge med 11 prosent hver, mens historiske opplevelser  og god mat, begge har tre prosent  oppslutning. To prosent sier  sportsopplevelser er viktigst i ferien.

Barnefamiliene - sol, bading og familie

For barnefamiliene er soling og bading og det å være sammen med familie og venner på topp, begge med 33 prosent. Kulturopplevelser kommer på tredje plass med 20 prosent. For ferierende uten barn kommer avkobling øverst. Dobbelt så mange menn som kvinner foretrekker naturopplevelser, mens kvinner har høyest score på samvær med familie og venner, og noe høyere på soling og bading enn menn. I aldersgruppen 45-54 sier hele 49 prosent av kvinner og menn at det å være sammen med familie og venner er den viktigste ferieaktiviteten.