Jubileumssommer med jubeltall og passasjervekst

Pressemelding   •   aug 28, 2012 16:55 CEST

Stena Line-sjefen i Norge, Rickard Ternblom med nyheten StenaBussen som forlenger Stena Lines Frederikshavn-rute til Lillehammer.

I det usikre sommerværet var det svært mange som valgte å legge årets sommerferie til Danmark. Stena Lines Stena Saga opplevde da også en fem prosents vekst i juli i år sammenlignet med juli i 2011. I august blir veksten enda større. Hele 15 prosent flere reiser mellom Oslo og Frederikshavn i år enn i fjor.

-Vi er naturligvis meget fornøyd med denne veksten, fastslår sjefen for Stena Line i Norge, Rickard Ternblom. Han er også optimist med tanke på høstsesongen som innledes med populært Elvis-cruise allerede førstkommende lørdag, og siden går det i ett sett helt til nyttår.

Både cruise og kortferie

-          Vi har mye spennende å by på og noe for enhver smak både i ukedagene og i helgene, understreker Rickard Ternblom. – I tillegg til alle aktivitetene og godbitene i cruiseopplegget om bord – inkludert smakfulle Brimi-menyer og behagelige avslappingstimer i vårt Pure Nordic Spa, ønsker vi å slå et slag for kortferie i Danmark. Med avganger seks dager i uken, bestemmer du selv hvor kort ferien blir. Legoland holder åpent til langt ut i oktober, og både i Frederikshavn og på Jylland for øvrig er det mye å oppleve for norske reisende. Mange kroer og hotell har nå svært gode tilbud. Stena Lines Karibiske badeland – «The Reef» i Frederikshavn – kan også anbefales for den som ønsker varme til kropp og sjel.

Norske kroner mer verdt i Danmark

Krisen i Europa gjør også Danmark billigere, og Finansavisen fastslo i et oppslag 7. august at det er blitt «Dejligere i Danmark». Norske kroner er nå mer verdt enn danske, og Finansavisen bekrefter at «Norske turister i Danmark kan juble. «Nå får du 101 danske kroner for en hundrings», skriver Finansavisen.

Da Stena Line startet for 50 år siden, var jo nettopp de lave prisene i Danmark en av hovedgrunnene til at Sten A. Olsson startet linjen fra Gøteborg til Skagen – og senere til Frederikshavn.

-Med den gode utviklingen hittil i år, har jeg stor tro på at Danmark som reisemål fortsatt vil være attraktivt for nordmenn som ønsker en rimelig avveksling fra hverdagen, sier Rickard Ternblom.

Utvider rutenettet til Lillehammer

Den største nyheten fra Stena Line denne høsten, er utvidelsen av rutenettet til Lillehammer. Hver ettermiddag fra 15. september kjører StenaBussen fra Lillehammer til Stena Saga på Vippetangen i Oslo – og returnerer med cruisepassasjerene et døgn senere.

-          StenaBussen gjør det lettere for over en kvart million mennesker i innlands-Norge å komme seg på StenaCruise, og vi står klare til å ta oss av dem, sier Rickard Ternblom. - Vi satser stort på dette pilotprosjektet som betyr nærmest «dør-til-dør»-service for passasjerer langs hele E6 – inkludert både Gjøvik og Elverum.  Vi har ikke mindre enn 28 stoppesteder, og underveis blir det både informasjon om hva du kan oppleve om bord i Stena Saga – og smakebiter av ymse slag.

Du finner gode Stena Line bilder på Flickr.

Stena Line, Oslo 28. august 2012

For mer informasjon kontakt linjesjef Rickard Ternblom, mobil 95209388.