Landstrømforbindelse ble innviet i Oslo 8. januar

Pressemelding   •   jan 08, 2019 13:00 CET

Offisiell åpning av landstrømanlegget ved byrådsleder Raymond Johansen

Stena Line er det første fergeselskapet som er koblet til landingstrømforbindelsen i Oslo Havn. Stena Saga vil nå være koblet til dette elnettet når båten ligger til kai.

Dette er et viktig skritt i Stena Lines dedikerte bærekraftarbeid, der et av fokusområdene er å redusere utslippene.

Stena Line har jobbet med landbaserte kraftforsyningsforbindelser siden 1989 og er en pioner innen dette området. Med Stena Saga som siste tilskudd kan nå 14 av Stena Lines 38 fartøy koble seg til grønn elektrisitet når de er i havn.

-Fullførelsen av enda en landbasert kraftforsyningsforbindelse i Oslo havn er en viktig milepæl i arbeidet med å redusere utslippene, og vi nærmer oss nå målet om å koble landstrøm til 25% av våre terminaler i 2020. Mange av våre fartøy ligger til kai nær byer, noe som gjør det spesielt viktig å være i stand til å slå av motorer når de er ved land, sier Erik Lewenhaupt, leder for bærekraft, merkevare og kommunikasjon hos Stena Line.

Oslo er kåret til Europeisk miljøhovedstad i 2019, og tilkoblingen til landstrøm er forventet å gi en besparelse på drøyt 1 400 tonn drivstoff hvert år, noe som tilsvarer CO2-utslippene på 1 300 biler på årsbasis.

-Vi har et veldig nært og godt samarbeid med Oslo Havn, og vi er glade for at vi har fått vår landbaserte strømforsyning opp og i gang. Vi er selvsagt også glade for at vi dermed kan støtte Oslo by i deres mål om å redusere CO2-utslippene i byen og havnen, sier Johan Edelman, Stena Lines linjedirektør for Region Norge.

Strømforsyningen på land ble innviet tirsdag 8. januar 2019.

For mer informasjon
Ta kontakt med Jesper Waltersson, konsernsjef for media og PR, +46 704 85 85 32

Stena Line er en av Europas ledende fergeforetak med 38 fartøy og 21 ruter i Nordeuropa. Stena Line er en viktig del av det europeiske logistikknettet og utvikler nye intermodale fraktløsninger ved å kombinere transport med jernbane, vei og sjø. Stena Line spiller også en viktig rolle for turisme i Europa med sin omfattende passasjeroperasjon. Selskapet er familieeid, ble grunnlagt i 1962 og har hovedkontor i Gøteborg. Stena Line er en del av Stena AB-konsernet, som har om lag 15 000 ansatte og en årlig omsetning på rundt 36,5 milliarder SEK.

For mer informasjon vennligst besøk www.stenaline.com