Stena Line har investert en halv milliard på Gøteborg-Kiel

Pressemelding   •   sep 07, 2010 09:00 CEST

Tirsdag ble Nordens største ferje - Stena Germanica - satt i trafikk på strekningen Gøteborg-Kiel etter en investering på en halv milliard investert i både skip og landanlegg. 240 meter lang og 29 meter bred, ruver skipet blant verdens største ferjer. Stena Germanica erstatter en ordinær ferje og et fraktefartøy, og tar like mange biler og passasjerer alene som skipene som nå byttes ut tok tilsammen. Skipet har kapasitet til å ta 220 lastebiler eller nesten 1000 personbiler.

- Dette er den største satsingen Stena Line noensinne har gjort på ferjetrafikken fra Gøteborg, sier Stena Lines Norgessjef Stein Wettergreen. – Vi tror på denne linjen og ser at den etterspørres også av norske reisende. For fraktkunder og industrien i Vest-Sverige, betyr investeringen en forsterkning av linjens rolle som en daglig link mellom Gøteborg og Europa. Den er også en viktig forbindelse fra Europa, både for frakt og turister.

Stena Germanica får blant annet en helt ny og spesialdesignet avdeling med kahytter og suiter. Nytt nå er jacuzzi suiter, skylight suiter og suiter med terasse. Skipet har i alt 495 kahytter i 24 ulike kategorier, der gjesten selv velger om det er et tre-, fire-, eller femstjerners hotell de vil sjekke inn på. I ypperste kategori tar en personlig kahytt-vert hånd om gjesten og er behjelpelig med room-sevice, bordreseveringer i restaurantene og annet.

Om bord på skipets to restauranter serveres retter i nyskapende miljøer, og i sommertiden kan kveldens måltid inntas under åpen himmel i skipets brasseri.

Du finner gode Stena Line bilder for nedlasting fra Flickr:

Stena Line, Oslo 7. september 2010

For mer informasjon kontakt linjedirektør Stein Wettergreen mobil 900 20 814.

Stena Line er et av verdens ledende ferjerederier med 35 skip og hovedkontor i Gøteborg. Stena Saga betjener ruten Oslo-Frederikshavn med avgang fra Oslo hver kveld med retur hver formiddag. Selskapet har tre forretningsområder; Skandinavia, Nordsjøen og Irskesjøen, og har et heldekkende linjenett med 78 ulike ruter til havner i Skandinavia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Polen og Nederland. Stena Line har 5700 medarbeidere, og omsetningen var i 2009 mer enn 10 milliarder svenske kroner.