Stena Line starter samarbeid med Mercy Ships

Pressemelding   •   feb 13, 2017 17:00 CET

Pascal Andreasson, markedsansvarlig i Mercy Ships Sverige og Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson

Veldedighetsorganisasjonen Mercy Ships og Stena Line, verdens største privateide fergeselskap, har bestemt seg for å starte et langsiktig samarbeid. Målet er å øke den generelle bevisstheten rundt organisasjonen Mercy Ships, samt øke interessen for frivillig arbeid og donasjoner både innenfor selskapet Stena Line og hos deres reisende og samarbeidspartnere.

Mercy Ships eier og driver verdens største sykehusskip og bistår de fattigste menneskene med gratis helsetjenester og helseutdannelse for nasjonalt helsepersonell. Siden 1978 har dette hjulpet mer enn 2,5 millioner mennesker. Ombord arbeider mer enn 400 frivillige fra opptil 40 land. Kirurger, sykepleiere, administrasjon og øvrig nødvendig personell, et gjennomsnitt på over 1000 frivillige hvert år, arbeider uten kompensasjon og betaler sine egne utgifter for å hjelpe de som trenger kirurgiske operasjoner og helsetjenester.

- Vi har funnet en partner som har riktig kompetanse og engasjement, og som i likhet med oss ser fordelene og fleksibiliteten det er å ha havet og skipene som arbeidsplass. Omtanke er en del av vår sjel, noe som betyr at vårt arbeid med bærekraftig arbeide omfatter mer enn bare miljøtiltak. Vårt samarbeide med Mercy Ships vil nå også bli en viktig del av dette arbeidet, og det gir oss en spennende mulighet til å engasjere ansatte, kunder og partnere for å gjøre en forskjell, sier Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line.

- Mercy Ships er en unik organisasjon og vi er glade for Stena Lines engasjement. De har trykket våre oppdrag til sitt hjerte, og det er flott å se at de er villige til å samarbeide med oss for å støtte vårt arbeid, sier Pascal Andreasson, markedsansvarlig i Mercy Ships Sverige.

I slutten av januar besøkte Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson Africa Mercy, som for tiden ligger i dokk i Cotonou Benin, for selv å se arbeidet som gjøres om bord.  Africa Mercy er en tidligere Skandinavisk togferge omgjort til et sykehusskip som i dag har fem operasjonssaler av høy kvalitet.

Inntrykkene under besøket var mange og Niclas Mårtensson sier: - Jeg ser det store behovet for hjelpearbeid i Afrika, der Mercy Ships med sine frivillige, sitt engasjement og sin kunnskap virkelig gjør en stor forskjell. Under besøket om bord på skipet i Vest-Afrika, der jeg møtte pasienter og så virksomheten, innså jeg at de gjør en livsviktig innsats. Å få se og oppleve dette har vært en svært viktig erfaring som jeg tar med meg videre.

Stena Line kommer til å nå over 10 millioner mennesker hvert år med informasjon om Mercy Ships via sine skip og sosiale kanaler. I løpet av våren 2017 kommer dessuten Stena Line gjennom Mercy Ships svenske del av organisasjonen til å markere arbeidet til Mercy Ships på sine ferjer i hele Europa . Dette for å gjøre folk oppmerksomme på Mercy Ships beundringsverdige arbeid. Stena Line holder også for tiden på med å sette opp et program for å kunne sponse de som ønsker å jobbe frivillig på Mercy Ships fartøy.

Africa Mercy ligger for tiden til kai i Cotonou Benin på Afrikas vestkyst

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Stena Line:

Jesper Waltersson, pressesjef, Stena Line, jesper.waltersson@stenaline.com Mob: +46 (0) 704 85 85 32

Disa Hammarskjöld, markedsføring og kommunikasjon, Stena Line, disa.hammarskjold@stenaline.com Mob: +46 (0) 704 85 85 43

Mercy Ships Sverige:

Pascal Andreasson, Markedsføring Mercy Ships Sverige, pascal.andreasson@mercyships.org Mob: +46 (0) 737 50 00 34

Tomas Fransson, Sverige direktør Mercy Ships,

tomas.fransson@mercyships.org,  Mob: +46 (0) 729 85 07 77

Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige,

birgitta@plyhm.se; Mob: +46 (0) 707 77 12 90

Stena Line er et av Europas ledende fergeselskaper med 36 skip og 20 ruter i Nord-Europa. Stena Line er en viktig del av det europeiske logistikknettverk og utvikler nye intermodale godsløsninger ved å kombinere transport med jernbane, vei og sjø. Stena Line spiller også en viktig rolle for turismen i Europa med sine omfattende passasjervirksomhet. Selskapet er familie-eid, ble grunnlagt i 1962 og har hovedkontor i Gøteborg. Stena Line er en del av Stena AB-konsernet, som har ca. 19 000 ansatte og en årlig omsetning på ca. 37 milliarder SEK. www.stenaline.se