Matroser jobber frivillig for Mercy Ships

Pressemelding   •   jun 26, 2019 12:25 CEST

Alexander Gustafsson og Martina Thowsen skal jobbe som frivillige på Mercy Ships sykehusskip, Africa Mercy

Etter et vellykket frivillighetsprogram i 2018, forbereder to nye ansatte seg på et tre måneders eventyr, der de skal jobbe på Mercy Ships sykehusskip Africa Mercy. I tillegg til å finansiere og øke bevisstheten rundt den humanitære organisasjonen, har Stena Line som mål å bidra med den tekniske og maritime kompetansen de ansatte har.

I løpet av juni skal to av Stena Lines matroser, Martina Thowsen og Alexander Gustafsson, påbegynne sin reise til Las Palmas verft hvor sykehusskipet Africa Mercy ligger for vedlikehold, før den setter kursen mot Senegals kyst. Nøyaktig hva deres arbeidsoppgaver skal være, avhenger av skipets behov den tiden de er om bord, men begge kjenner seg klare for utfordringen.

-  Jeg føler meg veldig forberedt på det som skal skje, og ønsker å takke kolleger i Stena Line som har delt sin  verdifulle erfaring og kunnskap med meg, sier Alexander Gustafsson, ansatt på Stena Nautica, som seiler ruten Varberg - Grenå.

Det er mer enn 200 forskjellige roller som kreves for å drive Africa Mercy, og selv om medisinsk behandling er en stor del av det, er det også behov for andre yrker, som tømrere, mekanikere, sikkerhetsansvarlige og kokker, for å nevne noen.

Om bord vil det være rundt 50 forskjellige nasjonaliteter som deler sine kunnskaper og om bord-opplevelser.

- Jeg gleder meg til å møte mennesker fra andre kulturer og land, men mest av alt gleder jeg meg til å bidra til et godt formål. For selv om jeg ikke jobber med det medisinske teamet på Afrika Mercy, vil jeg fortsatt være med på å bidra til å forbedre folks liv, sier Martina Thowsen, ansatt på Stena Scandinavica, som seiler Gøteborg-Kiel-ruten.

Frivillighetsprogrammet er en del av Stena Lines bærekraftstrategi, som knytter seg til tre dimensjoner innen bærekraft; økonomisk, økologisk og sosialt. Programmet ble lansert i 2017, og ansatte fra alle åtte av rederiets regioner oppfordres til å søke. I henhold til Mercy Ships verdier, jobber alle frivillige gratis. Stena Line innvilger permisjon og dekker utgifter og alle nødvendige vaksinasjoner.

FAKTA

Siden 2017 har Stena Line vært en stolt sponsor av den humanitære organisasjonen Mercy Ships som seiler fullt utstyrte sykehusskip som drives av frivillige. De leverer gratis, livreddende medisinsk hjelp i de land som trenger det mest. Formålet med partnerskapet er å øke bevisstheten rundt Mercy Ships, øke interessen for donasjoner blant Stena Lines kunder og partnere, samt fremme frivillig arbeid blant ansatte der de kan dele sin unike tekniske og maritime kompetanse. Les mer: www.stenaline.com/mercyships

For mer information, vennligst kontakt:

Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability, Brand and Communication at Stena Line

+46 704 855 188, erik.lewenhaupt@stenaline.com

Tomas Fransson, National Director, Mercy Ships Sweden + 46 72 985 0777, tomas.fransson@mercyships.org

Stena Line er et av Europas ledende fergeselskap med 37 fartøy og 20 ruter i Nord-Europa. Stena Line er en viktig del av det Europeiske logistikknettet og utvikler nye intermodale fraktløsninger ved å kombinere transport med jernbane, vei og sjø. Stena Line spiller også en viktig rolle for turismen i Europa med sin omfattende passasjer. Selskapet er familieeid, ble grunnlagt i 1962 og har hovedkontor i Gøteborg. Stena Line er en del av Stena AB-konsernet, som har om lag 15 000 ansatte og en årlig omsetning på rundt 35 milliarder SEK.

Om Mercy Ships

Mercy Ships bruker sykehusskip for å levere gratis, førsteklasses helsetjenester, kapasitetsbygging og bærekraftig utvikling til de som ikke har tilgang i utviklingsland. Mercy Ships ble grunnlagt i 1978 av Don og Deyon Stephens, og har jobbet i mer enn 70 land som tilbyr tjenester verdsatt til over 1,3 milliarder dollar, og behandler mer enn 2,5 millioner direkte mottakere. Hvert år har Mercy Ships innsats involvert i gjennomsnitt 1 000 frivillige fra opptil 40 nasjoner. For mer informasjon vennligst besøk www.mercyships.org