Stenas Rickard Ternblom satser på ny vekst for Saga ”en båt for folket”

Pressemelding  •  28-02-2012 17:27 CET

-         Konkurransen er beinhard med de andre fergeoperatørene og lavprisbillettene på fly, sier Rickard Ternblom som er optimistik etter sine første måneder som ny sjef for Stena Line, Norge.

Stena Line fraktet 465000 passasjerer mellom Oslo og Frederikshavn i 2011. Målet er 533000 passasjerer i jubilemsåret som markerer 50 års drift for linjerederiet gründeren Sten A. Olsson (Stena) startet med ruten mellom hjembyen Gøteborg og danske Skagen i 1962. Neste etappe var flytting av dansk havn fra Skagen til Frederikshavn. Så kom ny rute Gøteborg - Kiel –og så i 1979 – Oslo –Frederikshavn. Resten er historien om den ene båten som ble til et av verdens største fergerederier, nå med 38 skip i 19 europeiske ruter.

Rickard Ternblom, 38, er ny fra 1. september ifjor som linjesjef i Stena Line Norge med ansvar for cruiseruten Oslo – Frederikshavn.

Han kom  fra stillingen som hotell-sjef på Stena Scandinavica mellom Gøteborg og Kiel. Han har lang fartstid fra Stena Line, og har blant annet tidligere vært Business Controller på Oslo-Frederikshavn-linjen. Den samme stillingen har han også hatt på linjen mellom Gøteborg og Kiel

”50 år i godt selskap”

-Det har vært spennende å komme tilbake til Stena Line Norge og ruten mellom Oslo og Frederikshavn, sier Rickard Ternblom. –Her skjer det alltid noe, og jeg er glad for jubileumsmottoet vårt ”50 år i godt selskap”. Ja, for du er alltid i godt selskap ombord i Stena Saga. Vi er jo en båt for folket. Her er det plass for liten og for stor -  for fattig og rik. Passasjerene er garantert en hyggelig og opplevelsesrik reise.  Spa-båten med 750 kvadratmeter  Pure Nordic Spa, Barnas Båt med Zita & Zot-piratene, gourmet-satsingen på Arne Brimi-menyer, og nå det aller siste ”Boksebåten” som går 16. Mars til Cecilia Brækhus’ proffkamp i Frederikshavn dagen etter. Her går det slag i slag, for å holde oss til bokseterminologien.

Beinhard konkurranse

-Konkurransen er beinhard med de andre fergeoperatørene og lavprisbillettene på fly, sier Rickard Ternblom som er optimistik etter sine første måneder –og på budsjett så langt i 2012. –Vi har fortsatt den viktige satsingen på ombordopplevelser og 24-og 36-timers cruise med underholdning, dans og andre aktiviteter tilpasset de passasjerene vi har ombord:  Seniorene på ukedagene med allsang og Vidar Lønn-Arnesens Dacapo hver tirsdag. Flotte program og artister både onsdager og torsdager. Jentecruise på fredagen med spa, tapas og velvære. Lørdagen følger opp med en lang rekke populære tema som Elvis-cruise, Salsa-cruise, Melodi Grand Prix-cruise med adgang for alle og masse annet. Dessuten har vi ”The Reef” i Frederikshavn – og vi satser absolutt på at mange skal velge oss som sin båt til Legoland og andre danske attraksjoner.

Nye aktiviteter og folkelige opplevelser

-Vi må hele tiden være våkne for det som skjer i markedet og tilpasse oss markedets nye krav. Vi må tilby nye aktiviteter der det bidrar til å styrke produktet Stena Saga som en  folkelig opplevelsesbåt der alle kan ha det hyggelig.

Rickard Ternblom er også opptatt av å få flere danske passasjerer ombord, foruten nederlendere og tyskere.

-Vi hadde 100000 dansker ifjor og satser på å øke dette tallet iår. Vi må også få flere pensjonister ombord igjen på ukedagene. Det samme gjelder bussreisende, og vi er iferd med å trimme samarbeidet vårt med reisebyråene. Vi jobber målrettet for å få til alt dette,og hva kan være en bedre jubileumsgave til våre passasjerer enn at de alltid opplever åvære i godt selskap, når de tar et avbrekk fra hverdagen med oss.

For mer informasjon kontakt Rickard Ternblom, mobil 95209388, Elsa Grimsmo, mobil  90600662 eller Håkan Wennerblom, mobil 91607830.

Du finner Stena Line bilder på Flickr: http://www.flickr.com/photos/stenaline/

Stena Line er et av verdens ledende ferjerederier med 38 skip og hovedkontor i Gøteborg. Stena Saga betjener ruten Oslo-Frederikshavn med avgang fra Oslo hver kveld med retur hver formiddag. Selskapet har tre forretningsområder; Skandinavia, Nordsjøen og Irskesjøen, og har et heldekkende linjenett med 19 ulike ruter til havner i Skandinavia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Polen og Nederland. Stena Line har 5700 medarbeidere, og omsetningen var i 2011 ca. 10 milliarder svenske kroner.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom