Suksess for Stena Lines «buss-til-båt»

Pressemelding   •   okt 30, 2012 13:47 CET

Stena Lines Rickard Ternblom og Pål Anders Sveen vurderer flere ruter for «buss-til-båt» etter suksessen med StenaBussen fra Lillehammer.Foto: Anette Karlsen, NTB Scanpix.

Søstrene Leikny og Bjørg Stenbakken var med på jomfruturen for StenaBussen fra Lillehammer til Oslo 16. september. Forrige søndag tok de «buss-til-båt turen» igjen. Og de var ikke alene. Denne dagen var det to busser som kjørte ruten – og slik har det vært mange dager siden starten.

-StenaBussen er utvilsomt en suksess, fastslår Pål Anders Sveen, prosjektleder i Stena Line for StenaBussen, som hver dag bringer båtpassasjerer fra Oppland, Hedmark og Romerike til Stena Saga på Vippetangen i Oslo. - Vi ønsker av konkurransehensyn ikke å gå ut med bookingtall, men på svært mange avganger har det vært behov for enten ekstra buss eller større buss for å dekke behovet.

Over optimistiske forhåpninger

- Resultatene er fantastiske og faktisk over våre optimistiske forhåpninger, fremholder Stena Line-sjef i Norge, Rickard Ternblom. - Bussen har blitt svært godt mottatt, og de som har reist er veldig fornøyde med tilbudet.  Bookingen av bussen fremover ser også svært bra ut.

Trafikken fordeler seg jevnt over ukedagene, og de forskjellige holdeplassene. Moelv Stasjon og Olrud på Hamar er kommet til som nye stoppesteder etter starten.

-Suksessen viser at dette er liv laga, sier Rickard Ternblom. – Helt fra starten har vi tenkt på muligheten for utvidelser.  Hvilke ruter som vurderes, og når de eventuelt kommer, er ennå en godt bevart hemmelighet.

Blitt ekstra lettvint

-Vi hadde reist tre-fire ganger med Stena Saga før StenaBussen kom, men nå er det blitt ekstra lettvint å ta seg en kjapp tur nærmest fra dør til dør, sier Leikny Stenbakken fra Lillehammer. Stenbakken-søstrene reiser til Frederikshavn for å få en hyggelig avkobling i hverdagen, både om bord og i land.

-Denne gangen har vi gjort litt av hvert, og dette blir garantert ikke siste gang vi tar denne turen.

Og om ikke så altfor lenge blir det kanskje enda flere som får denne muligheten til «buss til båt»-reise og massevis av hygge både om bord på Stena Saga, i Frederikshavn og i Danmark ellers.

Stena Line er et av verdens største fergeselskaper med en moderne flåte på 38 skip og Europas mest omfattende rutenettverk bestående av 22 fergelinjer i Skandinavia, Baltikum og rundt Storbrittania.

Ved konstant utvikling av sine produkter og tjenester, har Stena Line oppnådd en sterk posisjon med betydelige markedsandeler i alle sine markedssegmenter. Selskapet har 6000 ansatte og omsatte i 2011 for mer enn 10 milliarder svenske kroner.