Vin, sprit og klær er bilferieturistenes favoritter

Pressemelding   •   jun 24, 2013 14:15 CEST

Stena Saga er kjent for butikker hvor prisene er betydelig lavere enn på land.

OSLO, Juni 2013. Stena Lines Bilferieundersøkelse viser at vin og klær er mest populært å handle med hjem fra bilferien. Hele 50 % svarer at de handler vin når de reiser på bilferie, og hele 45 % svarer at de handler klær og mote. Ikke så overraskende når feriebilistene kan spare inntil 50 % i forhold til prisene her hjemme. Flest handler vin

Vin kommer på topp i hele 16 fylker, og menn og kvinner ser ut til å handle akkurat like mye vin. Bilferieturistene som handler mest kommer fra Akershus, Aust-Agder, Buskerud, Hordaland, Møre og Romsdal, Nordland, Nord-Trøndelag, Oppland, Oslo, Rogaland, Sør-Trøndelag, Telemark, Troms, Vest-Agder, Vestfold og Østfold.

Klær og mote på andreplass

Stena Saga er kjent for sine flotte butikker hvor prisene er betydelig lavere enn på land. Med blant annet salg av solbriller fra Rayban som er nesten 40 % Billigere enn i butikker i Norge, havner klær og mote på andreplass på undersøkelsen om hva reisende handler. Andelen kvinner som handler klær er noe større enn andelen menn. Kunder i alle aldre kjøper klær, men det er ingen tvil om at aldersgruppen 20-40 år helt klart handler mest klær.

Menn og kvinner fra Finnmark, Oppland, Oslo, Telemark og Vest-Agder topper listen med kleskjøpere.

Sprit mest populært i Sør-Trøndelag

Sprit inntar fjerdeplassen på hva det handles mest av, og menn dominerer helt klart i kjøpet. Til tross for at menn stikker seg ut, ser det ikke ut til at det er noen aldersgruppe som handler mer enn noen annen. Men fylkesbasert stikker Sør-Trøndelag seg ut, 48 % herfra svarer at de handler sprit når de er på utenlandsreise. Av reisende fra Akershus svarer bare 15 % at de kjøper med seg sprit fra ferien.

Dette til tross for at for eksempel en liter vodka koster 299 NOK på Stena Saga, til sammenligning koster tilsvarende  639 NOK på Vinmonopolet.

Suvenir mest populært hos finnmarkingene

Av dem som handler suvenir på reise, er det ingen kjønn eller aldersgruppe som dominerer. Men vi kan likevel se en markant forskjell på hvor de kommer fra. Av reisende fra Finnmark svarer så mange som77 % at de handler suvenir. Dette i sterk motsetning til Oslo, hvor kun 20 % svarer det samme.

Menn dominerer ved kjøp av øl

Øl inntar femteplass i listen over hva de reisende kjøper. Ikke overraskende
handler menn dobbelt så mye øl som hva kvinner gjør. Særlig handles det mye øl
av reisende som kommer fra Sør-Trøndelag og Oslo.

Stena Line, Oslo 24. juni 2013

For mer informasjon kontakt Pål Anders Sveen på telefon 952 44 165, Carl
Mårtensson på +46 704 85 83 32 eller Harald Bråthen telefon 911 03 688.

Stena Line er et av verdens ledende ferjerederier med 38
skip og hovedkontor i Gøteborg. Stena Saga betjener ruten Oslo-Frederikshavn
med avgang fra Oslo hver kveld med retur hver formiddag. Selskapet har et
heldekkende linjenett med 22 ulike ruter til havner i Skandinavia, Baltikum,
Storbritannia, Irland, Tyskland, Polen og Nederland. Stena Line har 6000
medarbeidere, og omsetningen var i 2012 ca. 10 milliarder svenske kroner.

Stena Line er et av verdens største fergeselskaper med en moderne flåte på 38 skip og Europas mest omfattende rutenettverk bestående av 22 fergelinjer i Skandinavia, Baltikum og Storbritania.