Ett batteri til tretten maskiner

Pressemelding   •   mai 15, 2014 11:16 CEST

Stihl og Viking lanserer nå et nytt batterisystem som gjør at du kan bruke ett og samme batteri på tretten forskjellige maskiner – alt fra gressklippere til motorsager.

Nå slipper du å ha et eget batteri og en egen lader til alle maskinene du har i redskapsboden. Stihl lanserer nå et nytt system av batteridrevne maskiner som alle går på det samme batteriet. Med andre ord trenger du kun å kjøpe batteri og lader en gang, og neste gang du skal ha for eksempel en motorsag vil det bli langt billigere ettersom du ikke trenger å ta med batteri.

- Dette systemet gjør det både enklere og billigere for våre kunder. Man klarer seg fint med kun et batteri, men noen vil kanskje velge å kjøpe to batterier. Da kan man i prinsippet klippe plenen døgnet rundt og lade på omgang, om man ønsker det, sier markedssjef hos Andreas Stihl AS, Pål Virik Nilsen.

Hemmeligheten bak det nye systemet er den hypermoderne EC-motoren, som har ytelse som i bensinklassen, men som er en stillegående og miljøvennlig elmotor. Stihl har også utviklet sitt eget Lithium-Ion batteri som passer til alle maskinene i systemet. Det er bare å flytte batteriet fra en maskin til en annen og fortsette jobben. Enklere blir det ikke.

- I vårt nye batterisystem har vi tre forskjellige motorsager, greinsag, to forskjellige trimmere, tre forskjellige hekksakser, løvblåser, feiemaskin og to forskjellige gressklippere. Ladetid og driftstid avhenger av batteriet man velger, men med de beste batteriene kan man for eksempel bruke en hekksaks i 660 minutter, forteller Nilsen.

Her er maskinene som alle kan kobles til det samme batteriet:
-Stihl MSA 160 C-BQ motorsag
-Stihl MSA 200 C-BQ motorsag
-Stihl MSA 160T motorsag
-Stihl HTA 85 greinsag
-Stihl FSA 65 trimmer
-Stihl FSA 85 trimmer
-Stihl HSA 66 hekksaks
-Stihl HSA 86 hekksaks
-Stihl HLA GR langskaftet hekksaks
-Stihl BGA 85 løvblåser
Stihl KGA 770 feiemaskin