Ferry Svan gav alt og vant Four Nations Cup. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®

GULL OG SØLV TIL SVERIGE I TIMBERSPORTS-KONKURRANSENE FOUR NATIONS CUP OG SIX NATIONS CUP

– FERRY SVAN OG EMIL HANSSON BØD PÅ REKORDKVELD

Ferry Svan var i toppform da han søndag kveld tok førsteplass i TIMBERSPORTS® Four Nations Cup i München. Svensken nærmest utklasser erfarne atleter fra Frankrike, Østerrike og Sveits når han troner øverst på pallen. I løpet av kvelden satt Ferry Svan hele fire personlige rekorder, hvorav én var nordisk rekord. I Six Nations Cup tidligere på dagen tok den svenske rookien Emil Hansson en andreplass etter en tøff start.

Allerede før søndagens konkurranse sa Ferry at han var i sitt livs form. Det beviste han i Four Nations Cup da konkurransen ble avgjort søndag kveld, og han stolt kunne motta gullmedaljen. Det er hans første i internasjonal sammenheng som proff Timbersports-atlet. Tidligere har Ferry tatt medalje i Rookie-VM i 2017. Med hele ni poeng ned til andreplassen plasserte han seg foran erfarne atleter som fem ganger fransk mester Pierre Puybaret, østerrikeren Armin Kugler og den 46-årige veteranen Christophe Geissler fra Sveits. Svenske Ferry Svan, sønn av den kjente skiløperen Gunde Svan, kunne by på rekord etter rekord. Totalt slo han fire personlige rekorder, hvorav én var ny nordisk rekord i den spektakulære grenen Springboard.

– Det føles fantastisk bra! Jeg har hatt utrolig god selvtillit og kjent at alt jeg har trent på sitter i ryggmargen. Nå skal jeg hjem og trene mot kvalifiseringen til European Trophy. Formen kjennes bra, så jeg skal sørge for å holde på den frem til neste konkurranse, sier en fornøyd Ferry Svan.

Landslagskameratene Calle Svadling og Johannes Eriksson plasserte seg på henholdsvis fjerde- og niendeplass.

Sterk svensk opphenting i Six Nations Cup
I Rookie-konkurransen Six Nations tidligere tidligere på dagen ble det en tøff start for svenskene Edvin Karlsson og Emil Hansson. Begge ble diskvalifisert i den første grenen Stock Saw, og måtte dermed kjempe i motbakke for å komme inn i konkurransen igjen. Forhåndsfavoritten Emil Hansson ladet om, og vant de tre resterende grenene. I den siste grenen, Underhand Chop, slo han i tillegg til med ny nordisk rekord, med hele to sekunder. Prestasjonen og opphentingen holdt til en andreplass i Six Nations Cup for Emil Hansson.

– Jeg er superfornøyd med dagens konkurranse, med en andreplass og en nordisk rekord. Det går ikke an å gjøre en bedre opphenting enn å vinne de tre neste grenene etter en disk, sier Emil Hansson.

Resultatliste Six Nations Cup (Rookie)

1.Oliver Reinhard, Sveits

2.Emil Hansson, Sverige

3.Loic Voinson, Frankrike