Nyhet: STIHL MS 500i - Verdens første motorsag med direkte innsprøytning

Pressemelding   •   sep 26, 2017 12:12 CEST

Stihl har akkurat lansert verdens første motorsag med direkte innsprøytning. Motorsagen settes i serieproduksjon nå.

Det var i forbindelse med STIHLs årlige høstpressekonferanse at den store nyheten om verdens første motorsag med direkte innsprøytning ble sluppet.

- Dette åpner et helt nytt felt innen motorsager. MS 500i vil kjennetegnes av maksimal effekt, svært lav vekt og samtidig enkel betjening, forteller Pål Virik Nilsen, markedssjef hos den norske importøren Andreas Stihl AS.

Den nye motorsagen setter en ny standard for hele bransjen. I tillegg til rask akselerasjon vil den nye motorsagen være enklere å bruke enn forgjengerne takket være lagring av all driftsdata i styreenheten, som også er noe helt nytt på motorsager. Man slipper forgasser, drivstoffblandingen er sensorstyrt og blandingen justeres direkte ved start.

- Dette blir vårt nye flaggskip når det gjelder motorsager, og den vil være utrolig dynamisk. Kjedet akselerer fra 0 til 100 km/t på bare 0,25 sekunder. Den har også et veldig lavt forhold mellom vekt og effekt på mindre enn 1,3 km per KW. STIHL har over 90 års erfaring med å utvikle motorsager, og viser med dette at vi nok en gang er i forkant av utviklingen, avslutter Virik Nilsen.

STIHL MS 500i kommer for salg i Norge andre halvår 2018.

Tekniske data (prototypen):
* 5 kw (6,8 hk) fra 80 cc
* Vekt 6,2 kg
* Kraft 1,24 kg / kw
* Kjede akselerasjon 0-100 km/t: 0,25 sek

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Kommentarer (0)