Regjerende Norgesmester Vebjørn Sønsteby under det Nordiske Mesterskapet i 2019. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®.

TIMBERSPORTS® NORGE lader opp til årets første konkurranse

Søndag 4. oktober avgjøres årets første norske konkurranse i TIMBERSPORTS® i Åsmarka utenfor Moelv. På grunn av Covid-19 har det ikke blitt arrangert noen konkurranser i Norge siden fjorårets sesong. Konkurransen blir et prestisjemøte der unge talenter og erfarne atleter konkurrerer om årets første seier. Samtlige atleter kommer fra Innlandet, med stor overvekt fra Ringsaker, og konkurransen kan derfor ses på som et lokaloppgjør. Konkurransen gjennomføres i henhold til gjeldende råd fra Folkehelseinstituttet.

På søndag møtes de norske TIMBERSPORTS® atletene til sesongens første nasjonale konkurranse. Totalt er det fem atleter, to i PRO-klassen og tre i rookie-klassen, som kjemper om en plass øverst på pallen. Helgens konkurranse blir også et lokaloppgjør ettersom samtlige deltakere er fra Innlandet, med hovedvekt på Ringsaker.

Etter en lang periode uten konkurranser blir helgens møte en måling av krefter mellom atletene. Alle treninger og konkurranser ble avlyst da samfunnet stengte ned i mars, og organisert trening kom ikke i gang igjen før i august. En konkurranse er derfor svært etterlengtet. Rookie-atletene skal teste formen i to øksegrener og to sagegrener; Underhand Chop, Standing Block Chop, Stock Saw og Single Buck. PRO-atletene konkurrerer i ytterligere to grener; de spektakulære Springboard og Hot Saw.

• -Det skal bli gøy å endelig konkurrere igjen, sier regjerende Norgesmester, Vebjørn Sønsteby fra Brøttum.

Lagkaptein Ole Ivar Lierhagen står over konkurransen denne gangen, men bidrar likevel med sin brede kunnskap for å hjelpe sine lagkamerater.

• -Jeg er med for å støtte og motivere denne gangen, sier den erfarne brumunddølen Ole Ivar Lierhagen, som flere ganger har representert Norge i VM.

Gjennomføres under tilpassede former

I forkant av konkurransen har STIHL TIMBERSPORTS® laget strenge retningslinjer som gjelder for alle deltakere, atleter og mannskap. Retningslinjene er tilpasset den rådende situasjonen, og baseres på lokale myndigheters råd og regler. Blant annet skal alle holde minimum 1 meter avstand, være nøye med håndhygiene og antall personer på stedet holdes til et minimum. Det er ikke tillatt med publikum.

Deltagere Rookie-klassen

• Anton Rudi
  • Bart Gevers
  • Simen Buraas Jesnes