​Blogg: Leve livet i dag eller spare til i morgen?

​Blogg: Leve livet i dag eller spare til i morgen?

Hvordan finner du den beste balansen mellom å leve livet i dag og spare til i morgen? Ved å ta tyren ved hornene!

Av: Arne Fredrik Håstein, Fagansvarlig Sparing og Pensjon i Storebrand

Avisene er fulle av artikler som forteller deg hvor viktig det er å spare for morgendagen og til din fremtidige pensjon. Samtidig kan man lese hvor viktig det er å leve livet i dag og realisere seg selv, for man vet jo strengt tatt ikke hvor lenge man faktisk lever. Skal jeg leve livet i dag eller spare til i morgen?

Dette er ditt personlige valg. Venner og familie kan komme med gode råd. Ja, til og med banken kan ha noe fornuftig å si. Men til syvende og sist er det du som avgjør hvordan du ønsker å leve livet ditt, nå og i fremtiden.

Å forstå konsekvensene av dine valg, i dag og i morgen, er helt nødvendig. Hvis du bruker alt på å leve livet i dag, risikere du at du ikke ha nok til å leve det livet du ønsker i fremtiden. Hvis du blir for opphengt i å spare til morgendagen, hva vil det ha å si for din livskvalitet i dag?

Å ta vare på hver dag, å leve den til det fulle er viktig for de fleste. For oss vanlige (meg), så har man ofte begrenset med midler, og når midlene er begrenset må man gjøre prioriteringer.

Mange av oss streber etter suksess på jobben. Vi ønsker velfungerende privatliv, spennende ferier og muligheten til å realisere oss selv. Noen ofre er vel verdt det, men hvordan vet vi når det er for mye? Og til hvilken pris?

Så mange som halvparten av oss er bekymret for egen økonomi som pensjonist. Så når er det lurt å begynne pensjonssparing, og hvor mye skal jeg spare? Jeg anbefaler å starte tidlig. Enkelt og greit. Det er mye enklere å komme i mål med en bedre pensjon hvis man sparer lite over lang tid.

Starter du med beskjedne 400 kroner i månedlig sparing når du er tredve, har du over 900.000 kroner på "bok" når du er sekstisyv. Venter du til du er femti, vil du måtte sette av fem ganger så mye, å oppnå samme resultat.*

Selv om penger ikke kan kjøpe lykke, kan de bidra til å øke dine muligheter. Uten sparing, kan dine valg i dag begrense deg i fremtiden. Min anbefaling til deg er å planlegge hvordan du ønsker å leve som pensjonist. Sett opp en spareplan. Når denne er på plass, kan du fokusere på hvordan du ønsker å leve livet ditt i dag. Vi må alle må ofre noe for å leve det livet vi ønsker, i dag og i morgen.

The future has a lot to do with the past.
Dwight Yoakam

* Forutsetninger: I beregningen er det lagt til grunn forventet avkastning på 7,5 %, dette forutsetter sparing i aksjemarkedet. Svingninger vil forekomme, derfor anbefales minimum 5 års sparehorisont. Tallene er før skatt og inflasjon.