Møter japanske investorer: Harald Martens Holm, kommunikasjonssjef for bærekraft i Storebrand, foran til venstre, og Philip Ripman, senior bærekraftsanalytiker, helt til høyre.

​Blogg: "Money should have a colour"

Av: Harald Martens Holm, kommunikasjonssjef for bærekraft i Storebrand

Vårt bærekraftsarbeid vekker interesse verden over. Denne uken er to av våre eksperter i Japan og snakker om bærekraftige investeringer til verdens største pensjonsfond. Det første reisebrevet kan du lese her.

"Money should have a colour"

Mr. Sueyoshi stiger inn i rommet. Rolig opp med visittkort. Livredd for at mine har krøllet seg i jakkelommen på vei til lunsjen. Vende teksten mot mottaker, to tomler godt plantet på kortet. Dypt bukk ved overrekkelse. Kulturen leverer til forventningene.

Storebrand er i disse dager i Tokyo. Vi er invitert av Oxford University og Bloomberg for å snakke på en konferanse for "high level investors" om "stranded assets". I morgen står Philip Ripman, senior analytiker i bærekraftsteamet i kapitalforvaltning, på scenen foran 70 av Japans aller største investorer. Temaet han skal snakke om er hvordan vi har bygget våre fossilfrie fond, og hvordan vi inkluderer slike fond som byggeklosser i våre pensjonsprofiler, hvor vi har ca 700.000 norske kunder.

I løpet av uken skal vi møte regjeringsmedlemmer, det japanske pensjonsfondet, og ledende japanske selskaper. Vi skal ha også ha intervjuer med to av landets største aviser.

Japan er verdens tredje største økonomi, og landet er verdens største kull-investor. Maktstrukturene som vokste frem etter andre verdenskrig, med sterk forankring i stål- og energiproduksjon, gjelder fortsatt. Politikerne tar ikke modige valg, og industrien mangler tydelige ledere. Investorene og teknologien ser "clean coal" som løsningen, og japanske forbrukere tenker i beste fall om hvilken lyspære de har i taket – men ikke mer enn det.

Allerede etter første dag har vi lært mye. Vi kom til Japan med en ambisjon om å fortelle hvordan Storebrand jobber med bærekraftige investeringer. Etter første dag må vi revurdere budskapet vi hadde forberedt. Det at Storebrand ligger i tet på bærekraftige investeringer, er like sikkert som at nasjonaldrikken sake er varm når du får den servert. Men det viser seg at vi faktisk er så langt fremme i forhold til japanske investorer, at vi kommer til å oppleves som meget kontroversielle i våre uttalelser. I kveld jobber vi derfor på spreng med hvordan vi skal overbevise investorene og politikerne om at vi ikke er skyhøye gamblere på en bærekraftig lykkepille, men seriøse konservative forvaltere med over 30 prosent markedsandel innenfor privat tjenestepensjon i Norge, som jobber med bærekraft for å tjene penger.

Tilbake til vår lunsj med Mr. Sueyoshi. Etter å ha bukket på oss rygg-brokk ved overlevering av visittkort, hadde vi meget interessante diskusjoner. Mr. Sueyoshi (til høyre for Philip i bildet), er en meget sentral figur i det japanske samfunnet, forkjemper for fornybar energi, rådgiver til presidenten, og chairman i en rekke utvalg. Etter å ha fortært en versjon av Tofu som visstnok skal være bra for helsen, lener han seg tilbake og tenker seg om i fem sekunder som bare en aldrene japansk herremann kan gjøre. Han fortsetter på rolig engelsk med sterk japansk aksent: "Money used to have no colour. Now, they should have a color."

Storebrand har 570 milliarder med et tydelig formål i ryggsekken. "Money with colour". Dette blir lagt merke til internasjonalt. Som det ble sagt i dagens siste møte: "Dette er gnisten. Gnisten som skal få Japan til å tenke annerledes på fremtiden. Gnisten som skal revolusjonere hvordan Asia tenker på energi."

Vi ser vi frem til en spennende uke i Japan!