Blogg: Boligprisene er usosiale!

Blogg: Boligprisene er usosiale!

Av: Olav Chen, fondsforvalter i Storebrand Kapitalforvaltning

Nylig varslet sentralbanken at renten skulle videre opp før sommeren. Dette kan faktisk være positivt for unge boligeiere med lån.

Ofte får man inntrykket av at alle tjener på boligsprisoppgang og vedvarende lave renter. Overskrifter som «se hvor mye boligen din har steget i verdi» pryder ofte mediebildet som om alle boligeiere er tjent med en prisoppgang. Undertonene preges av at stigende boligformue anses som positivt for alle bortsett fra de få - omtrent 20 prosent av befolkningen - som ikke eier sin egen bolig.

Langt fra positivt

Fremstillingen om at lave boligrenter og stigende boligpriser er udelt positivt for alle med boliglån og boligeiere er nemlig misvisende. Renteøkninger som demper boligprisoppgangen kan faktisk være lønnsomt og profitabelt på sikt for så mange som halvparten av boligeierne! Misforståelsen bunner nemlig i synet på at et boligkjøp er en langsiktig «investering» og at det er et engangskjøp. Hvis man er villig til å strekke synet på bolig som «konsum», samtidig som man legger til grunn at man skal gjøre flere kjøp, kan sannheten i større grad komme til syne.

For når var det sist noen ble glad for at prisen på en nødvendig konsumvare steg? Hva om prisene på matvarene i handleposene dine en dag steg kraftig og permanent etter at du kom hjem: ja, du har tjent med profitt på varene i posene, men du må jo spise uansett. Hva med de dyre matvarene du må kjøpe i morgen og dagene etter? Har du tjent eller tapt på prisoppgangen? Dette er selvfølgelig et flåsete eksempel, men parallellen er mer reell enn mange liker å tro: De som mangler fremtidige kvadratmetre i bolig og har tenkt å kjøpe større, må handle dyrere i fremtiden. Kanskje opptil halvparten av dagens boligeiere er i denne situasjonen.

Begrepet «taper» i boligmarkedet kan dermed utvides langt utover de som ikke eier sin egen bolig. Alle de som eier i dag, men har tenkt til å kjøpe seg større bolig senere, er tapere ved boligprisoppgang.

Neste gang man hører at det er renteoppgang som kan dempe boligprisveksten, bør dermed flere juble. Det gjør i hvert fall jeg.

Denne bloggen er basert på kommentaren til Olav Chen i dagens VG. Her utdyper Chen sine synspunkter. Les kommentaren i sin helhet her.

Olav Chen

Leder for allokering og globale renter +47 950 75 498