Blogg: Jobber du med forsikring? Er ikke det innmari kjedelig?

Blogg: Jobber du med forsikring? Er ikke det innmari kjedelig?

Av: Knut Dyre Haug, forbrukerøkonom i Storebrand

Vippende på blanke sko og med et glass i hånden fikk jeg altså servert sannheten, og den kom ikke fra et barn. Dette spørsmålet grublet jeg mye på sist søndag. Hun selv jobbet i skatteetaten…

Jeg jobber i Storebrand og vi driver med mer enn forsikring, men la gå. Hva er egentlig forsikring og kan det være litt ok å jobbe med? Tenkte jeg skulle svare skattedamen, som sikkert har en interessant jobb. I dette blogginnlegget vil jeg fortelle litt om ting som ikke alle har hørt om før, bare for å gjøre meg litt mer interessant til neste gang vi møtes.

Noe for samboere?

Jeg kan begynne med begunstigelse. Passe døvt ord, men så er det sakset rett fra en lovtekst, da. Ved hjelp av dette, kan samboere sikre hverandre på en enkel måte. Samboere arver som kjent ikke hverandre. Et dødsfall kan få store økonomiske konsekvenser dersom man ikke har gjort hjemmeleksen, som omfatter samboeravtaler og forsikringer.

Ved at du oppnevner samboeren din som begunstiget, kan denne motta forsikringer fra deg som andre arvinger ikke får ta del i. Selv avdødes barn har ingen rett til disse pengene. På den måten kan samboere trygge hverandre økonomisk og den andre kan leve økonomisk videre der de slapp. Flott, hva? Jeg vet om andre måter å gjøre det på også, men det kan vi ta en annen gang. Å skrive en samboeravtale er også et viktig råd i denne sammenheng.

Norges Viktigste Forsikring

Synes du en lønn på 299.538 er høyt? For noen er det faktisk det – for de fleste andre er det ikke særlig å strekke seg etter. Dette er faktisk det maksimale du kan få fra folketrygden rett etter sykelønnsåret dersom du blir ufør. Uansett hvor mye du tjener. Kan hende du får litt mer i pensjon fra folketrygden etter hvert, men sikkert er det ikke.

Her kommer Norges Viktigste Forsikring inn i bildet. Uførepensjon. Denne forsikringen utbetales fra du blir ufør og til du går av med alderspensjon. Du kan få den gjennom jobben eller du kan kjøpe den privat. Eller begge deler, noe som kan være lurt.

Alle bør ha en god uføreforsikring, også studenter. Men de færreste studenter har en uføreforsikring. Alle foreldre bør kjøpe dette til sine barn – det råder også Dine Penger foreldre til å gjøre.

Vi ser at mange familier har barneforsikringer, men noen av disse (ikke den du har kjøpt i Storebrand!) går ut når du blir student. Så er studenter uten forsikring noen år før de kjøper selv. Blir de uføre i denne perioden får de lønn resten av livet nesten på nivå med minstepensjonister.

Gøy å jobbe med forsikring? Når jeg ser på all elendigheten ovenfor ble jeg litt usikker. Men det er bedre å vite enn å bli overrumplet. Velkommen!