Blogg: ​Rapport fra klimatoppmøtet: Alle mann på dekk!

Blogg: ​Rapport fra klimatoppmøtet: Alle mann på dekk!

Av: Christine Meisingset, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand

«Klimaløsningene har ikke bare åpenbare miljøgevinster. De kan redusere konflikter, bedre matsikkerheten, redusere epidemier, skape arbeidsplasser og sikre økonomisk vekst.»

Leder for bærekraftige investeringer i Storebrand, Christine Meisingset, blogger fra klimatoppmøtet.

Beina er vonde, og i topplokket er det er proppfullt av inntrykk etter dagens klimatoppmøte. Men det får vi tåle. Det er jo ingen hverdagslig sak å få invitasjon til klimatoppmøte fra selveste Ban Ki-moon.

Jeg er med andre ord så heldig å få være i New York denne uka, for å treffe politikere, næringsliv og organisasjoner og diskutere fremtidens klimapolitikk. Temaet for toppmøtet er klimautfordringer og -muligheter, som en oppvarming til klimaforhandlingene i Paris neste år. Men jammen har vi fått en del andre ting på kjøpet også. FN må være verdensmestre i både sikkerhetsopplegg, simultanoversetting og nettverksbygging. Vi har dessuten stått i kø, gått i kø, og trasket forvirret rundt i FN-bygget på jakt etter General Assembly Hall, sammen med – blant andre – Cicero-sjef Kristin Halvorsen og en hel delegasjon fra svenske myndigheter.

Det har vært et møte med uvanlig stor oppslutning fra politiske ledere og en uvanlig bredt sammensatt gruppe deltakere. Men så er det jo også en uvanlig krevende oppgave å legge rammene for omstilling til lavustlippsøkonomi. Mens flere av medlemslandene kvier seg for å gi konkrete løfter, går børsnoterte selskaper i bresjen for omstilling. Men det er noe fine unntak; Island vil ha fossilfri økonomi, Etiopia skal nå null utslipp innen 2025, og Costa Rica melder at de vil ha 100 prosent fornybar energi allerede i 2016. I tillegg har Finland varslet at de vil fase ut all kullkraft innen 2025, og Tyskland vil ikke bygge ny kullkraft.

Energieffektivitet har vært en gjenganger – low risk, high return – og grønne obligasjoner har vært nevnt av flere som et marked i sterk vekst. Norske myndigheter har vært aktive med finansielle insentiver for bevaring av skog. Et viktig område, når vi vet at ca. 1/5 av klimaproblemet skyldes avskoging og skogødeleggelser. Verdensbanken har tatt til orde for å få satt en pris på karbon, det vil si utslipp av klimagasser. Afrikanske ledere har snakket mye om hvordan mangel på, eller ustabile leveranser av energi fører til tap tilsvarende 2-3 prosent av GDP. Men løsningen deres er ikke mer fossilt. Tvert imot, er de klare på at løsningen er fornybar.

Slik som i New Climate Economy-rapporten er det løsninger, verdiskaping og vekst som har fått det meste av oppmerksomheten på dagens FN-møte. Og for oss som jobber med bærekraftige investeringer, er det forfriskende å høre om samarbeid og investeringsmuligheter.

Det som også er slående, er behovet for å tenke helhet. Klimaløsningene har – i tillegg til miljøgevinsten – potensial til å redusere konflikter, bedre matsikkerheten, redusere epidemier, skape arbeidsplasser og sikre økonomisk vekst.

Det forteller meg at vi er på riktig spor i arbeidet med bærekraftige investeringer – vi tenker helhet og dekker en lang rekke temaer i analysene. Litt kjedelig, kanskje, å jobbe helhetlig med bærekraft, men veldig smart, og viktig for avkastningen til kundene våre på lengre sikt.

Det har vært en dag av store ord. Aldri har så mange av verdens ledere møttes for å diskutere klimaløsninger. Aldri har jeg sett så mange statsledere i aksjon på et og samme arrangement. Det mangler ikke på ambisjoner og tiltak, og det er lett å la seg rive med.

Det høres jo imponerende ut, når næringsliv og myndigheter skal samarbeide om å investere 200 milliarder dollar i klimaløsninger i Green Climate Fund. Men er det tilstrekkelig? Matcher responsen fra verdens ledere det omfanget vi ser av utfordringer?

Vi måtte selvfølgelig regne på det. Hvor mye er dette egentlig? Bare 0,3 % av globalt brutto nasjonaltprodukt? Det må gå an å klare bedre enn dette. Så det passet perfekt at Graca Machel kom på talerstolen helt til slutt og minnet om at høye ambisjoner ikke er tilstrekkelig, bare begynnelsen på den jobben som skal gjøres. Verdens viktigste jobb. Her må alle mann på dekk!