Halvparten blakke før lønning

Annenhver nordmann går ofte eller av og til tom for penger før neste lønning. Til tross for rekordlave rentenivåer er kontoen bunnskrapt innen måneden er over. – Mange kan planlegge bedre, mener forbrukerøkonom i Storebrand.

En landsdekkende undersøkelse gjennomført av Norstat på oppdrag fra Storebrand, viser at ni prosent ofte går tomme for penger før neste lønnsutbetaling, og at 40 prosent gjør det av og til.

– Jeg synes det er overraskende at så mange slipper opp for penger og må ty til reserveløsninger. De med normale inntekter som opplever dette ofte, bør tenke gjennom forbruket og sette opp budsjett, sier forbrukerøkonom i Storebrand Kristina Picard.

Unge har minst kontroll

Undersøkelsen viser at unge under 30 år og voksne i alderen 30 til 39 år er de som oftest mangler penger. Hele 64 prosent av alle i 30-årene opplever å gå tomme for penger.

– Noe av årsaken kan være høye boliglånsutgifter. Men det kan også være at de har et for høyt forbruk og at de mangler reserver til uforutsette utgifter. Det er ikke balanse i økonomien hvis man må tære på reservene hver måned, sier Picard.

Hun anbefaler å spare opp noe penger, en såkalt buffer, til uforutsette utgifter, og å tenke gjennom behovet for langsiktig sparing, for eksempel til pensjon.

Ingen endring til tross for lav rente

Svarene fra undersøkelsen er omtrent identiske med resultatene fra en lignende undersøkelse Storebrand gjorde i 2011. En enda lavere rente ser ikke ut til å ha hatt særlig effekt på nordmenns evne til å planlegge.

– Lavere boutgifter bør være en mulighet til å gå litt i pluss hver måned, men da må vi lære oss å planlegge, sier Storebrands forbrukerøkonom.

De siste årene har nordmenn fått stadig mer gjeld i forhold til inntekt, viser tall fra Finanstilsynet. Videre var det ved starten av 2014 drøyt 3,9 millioner aktive inkassosaker, en økning på 12 prosent fra året før.

– Etter en periode med lave renter kan mange ha lagt seg til for høyt forbruk, sier Picard, som advarer mot å bruke kredittkort og forbrukslån som snarveier til å kjøpe ting man har lyst på.

Råd for bedre økonomisk kontroll

• Ha minst 1-2 månedslønninger i bakhånd for uforutsette utgifter.
  • Sett opp et fast månedlig sparetrekk hver gang lønnen kommer inn. Da bruker du resten med bedre samvittighet.
  • Lag budsjett for å få oversikt over hva pengene går til og hvor mye du kan bruke.
  • Planlegg for dårligere tider: Tenk gjennom hva du kan kutte ned på hvis boutgiftene dine øker, eller inntekten din blir redusert.
  • Ikke se på kredittkort som ekstra penger – det er et lån med høy rente om du ikke betaler innen den rentefrie perioden.
  • Related links