Matsentralens Cristiano Aubert (nummer tre f.v.) mottok Storebrands bærekraftpris av konsernsjef Odd Arild Grefstad (nummer to f.v.). Her sammen med de to andre nominerte: Mathilde Byskov fra Education 4 Sustainability og Henrik Badin fra Scanship.

Matsentralen vant en halv million

Tre prosjekter kjempet om Storebrands bærekraftpris på 500.000 kroner. Matsentralen, som gjør matsvinn om til måltider, gikk av med seieren. Prisen deles ut av Storebrand til aktører som gir en hjelpende hånd for å løse klodens klimautfordringer.

"Årets håndtrykk" er Storebrands bærekraftpris og ble delt ut av konsernsjef Odd Arild Grefstad på Aftenpostens klimakonferanse, "Kloden vår", 6. november.

- Vi i Matsentralen gir mat, mennesker og miljø en ny sjanse. Prispengene vil bety at vi sparer 125 tonn mat fra å havne i søpla og i stedet ender som 250.000 måltider til folk som lever i en vanskelig situasjon, sa Cristiano Aubert fra Matsentralen da han mottok prisen.

Redder mat fra å havne i søpla

Matsentralen redder overskuddsmat fra matvarebransjen og gir det videre til organisasjoner som gjør det om til rundt 4 millioner måltider for vanskeligstilte. Til sammen har Matsentralen reddet 1500 tonn mat – bare i årets første ni måneder.

- Matsentralen klarer på en helt konkret måte å endre hverdagen til det bedre for folk, i tillegg til at de flytter samfunnet i en mer klimavennlig retning. De er verdige vinnere av vår bærekraftpris. De tre nominerte er blant de største heltene i Norge i dag: de bruker tid og penger for å finne fremtidens løsninger for oss alle, sa konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad fra scenen tirsdag kveld.

Matsvinn utgjør 1,3 millioner tonn CO2

- Hvert år kaster nordmenn 385.000 tonn med mat. Det tilsvarer 1,3 millioner tonn CO2. Matsvinnet er heller ikke økonomisk lønnsomt: vi kaster mat for nesten 22 milliarder kroner, sa Grefstad fra scenen.

Bærekraftprisen er en naturlig forlengelse av Storebrands arbeid.

-  Vi har jobbet med bærekraftige investeringer i over 20 år – dette er en del av vårt DNA. Som Norges største private kapitalforvalter er det å passe på pensjonspengene til 1,3 millioner nordmenn det viktigste vi gjør. Det nytter ikke å drive med langsiktig pensjon hvis vi ikke har en bærekraftig klode å bo på. Skal vi klare å redusere den globale oppvarmingen, må vi jobbe sammen og finne nye, lønnsomme måter å gjøre ting på. Vi heier på selskapene og folkene som bidrar til dette - som Matsentralen, sier Grefstad.

Fakta om Storebrands bærekraftpris

• "Årets håndtrykk" deles ut for andre gang på Aftenpostens klimakonferanse "Kloden vår"
  • Årets vinner er Matsentralen.
  • Formålet med prisen er å øke bevisstheten rundt klimautfordringene. Prisen hedrer enkeltpersoner, selskaper eller organisasjoner som bidrar med løsninger på klodens bærekraftutfordringer.
  • Prisen er på 500.000 kroner og skal brukes for å fremme prosjektet.
  • Fagjuryen er bredt sammensatt og består av representanter fra næringsliv, akademia og organisasjoner. De velger ut tre finalister.
  • Alle står deretter fritt til å stemme på sin favoritt. Juryens stemme utgjør 40 prosent av det endelige resultatet, folkets stemme utgjør 60 prosent.
  • Årets finalister var Matsentralen, Scanship og Education 4 Sustainability.
  • Fjorårets vinner var solcelleleverandøren Otovo.

Les mer om prisen her

Les mer om vinneren her

Kontaktperson: Margrethe Assev, strategisk kommunikasjonsrådgiver bærekraft

E-post margrethe.assev@storebrand.no, telefon: 95 15 50 56

Storebrands ambisjon er å være best på sparing til pensjon. Storebrand skal levere bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon slik at den enkelte får en bedre pensjon, og en bedre verden å gå av med pensjon i. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 1,9 millioner personkunder i Norge og Sverige, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 600 milliarder kroner og er Norges største private kapitalforvalter. Vi jobber målrettet for å nå visjonen om at Våre kunder anbefaler oss. Storebrand ble i 2017 kåret til verdens mest bærekraftige finansselskap under World Economic Forum i Davos. Storebrand-aksjen (STB) er notert på Oslo Børs.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på twitter @Storebrand_no