Pass på verdisaker i bilen!

Pass på verdisaker i bilen!

Mange nordmenn opplever hvert å bli frastjålet eiendeler fra bilen. Men visste du at forsikringen din ikke nødvendigvis dekker tyveriet dersom bilen står hjemme eller på jobb?

Mange føler seg sikre på å få dekket tapet ved innbrudd i bilen gjennom reiseforsikringen sin. Og det er riktig. Er man på reise, er man godt dekket gjennom denne forsikringen, så fremt man ikke har opptrådt uaktsomt og ikke latt verdigjenstander ligge synlig i bilen.

Her gjelder ikke reiseforsikringen
Problemet oppstår om du blir utsatt for innbrudd når bilen står parkert hjemme, på studiestedet eller på jobb. Her gjelder nemlig ikke reiseforsikringen og du risikerer at tapet ikke dekkes. Til en viss grad er man dekket gjennom bilforsikringen, men de fleste forsikringsselskapene opererer med en øvre beløpsgrense for det som erstattes.

- Denne problemstillingen har blitt mer relevant med årene. Tidligere var det som regel radio og musikkanlegg som var tyveriutsatt. I dag oppbevarer vi også mobiltelefoner, iPads, GPS og dyrt sportsutstyr i bilen - og gjerne alt samtidig, sier Mats Sæterkvist i Storebrand Forsikring. - Det betyr at det ofte er verdier i bilen som overskrider grensen for hva bilforsikringen dekker.

Dyre gjenstander i bilen
Selv om man altså er bedre dekket for biltyveri på reisefot, skal man som hovedregel ikke oppbevare dyre eiendeler i bilen. Dette er spesielt viktig om bilen står parkert på områder som ikke omfattes av reiseforsikringen.

Det er mulig å sikre seg bedre mot denne type tyveri, blant annet gjennom en utvidet innboforsikring.

- Men husk også at forsikringsselskaper stiller krav til bagasje som oppbevares i bilen over natten og at kontanter ikke dekkes ved tyveri fra bilen, sier Sæterkvist i Storebrand.

Gode råd til bilførere for å unngå innbrudd:

• Ikke frist tyvene ved å legge eiendeler synlig. Ta dem med deg, eller lås dem inn i hanske- eller bagasjerom.
  • Vær spesielt oppmerksom på parkeringsplasser til kjøpesentre og strender. Tyvene vet at folk ofte legger igjen ting de ikke vil bære med seg.
  • Fullpakkede feriebiler er spesielt attraktive for tyvene. Ikke la bagasje bli liggende i bilen hvis det er mulig å unngå.