Prisbelønnet design oppdateres

Pressemelding   •   okt 04, 2010 09:27 CEST

I 2007 ble Svedbergs belønnet med den prestigefylte designprisen Elle Deco International Desing Award.  Nå har formgiverne bak suksessen, Mia Gammelgaard og Ehlén Johansson, oppdatert og finslipt designen.

Mia Gammelgaard mener man må være forsiktig når en god design oppdateres. Det er en balansegang hvor det gjelder å beholde karakteristikken, ikke fordyre produksjonen men samtidig tilføre designen nye verdier.

- Underdelens dører har blitt byttet ut med skuffer. Vi har til og med tatt frem nye håndtak og farger. Forandringene er små men tydelige. Fremfor alt tror vi muligheten for å skifte fronter i forskjellige farger, passer en ny målgruppe som våger å prøve nye trender sier Mia Gammelgaard og fortsetter: Når man designer hele baderomsinnredinger er det viktig å flette sammen produksjon og økonomi med nytenkende og smarte funksjoner. Med Bianca har vi funnet riktig balanse.

Den fremgangsrike designer duoen bør kjenne til. Med lang erfaring fra flere Utmerket svensk Form-utmerkelser for blant annet IKEA i bagasjen vet de hva de snakker om. – Det gjelder å tenke på sluttkunden. Når vi tok fram Bianca var det viktig å optimere oppbevaringen. Derfor er blant annet avløpet plassert i bakkant noe som gir full oppbevaringsplass under vasken. En løsning som både er estetisk og funksjonell.

Svedbergs ble etablert som blikkenslagerfirma i 1920, men i 1962 begynte firmaet produksjon av baderomsskap. På syttitallet ble baderomsmøbler utviklet og på åttitallet startet dagens kurs med utvikling, produksjon og markedsføring av komplette baderom under merkenavnet Svedbergs. Firmaet er i dag markedsleder i Norden når det gjelder baderomsmøbler, og driver kontinuerlig utvikling av sortimentet for å dekke alle behov som konsumentene har i sine baderom. Morselskapet Svedbergs i Dalstorp AB driver sin virksomhet i Dalstorp i Västergötland der hoveddelen av bedriftens produksjon skjer.