EU anklages for å skjule støtte for snus

Nyhet   •   des 06, 2011 15:40 CET

EU-kommisjonen (Europakommisjonen) uttalte i sommer at majoriteten av medlemslandene i EU ønsket et fortsatt forbud mot alle former for munntobakk, inklusiv svensk snus. En undersøkelse gjennomført av den svenske avisen Dagens Nyheter viser imidlertid at majoriteten av medlemslandene i realiteten er positive til å fjerne forbudet, og slippe snusen fri i det europeiske markedet.

Gjennomgangen Dagens Nyheter har gjennomført viser at mer enn åtte av ti privatpersoner som har sendt inn sine synspunkter, altså 84 prosent, ønsker å fjerne eksportforbudet for snus. 86 prosent av regjeringsrepresentantene og 74 prosent av industrirepresentantene mener det samme. Det er kun blant lobbyorganisasjoner og frivillige at en knapp majoritet på 56 prosent ønsker at snusforbudet skal opprettholdes.

EU-kommisjonen har imidlertid uttalt at de ser bort ifra svarene fra nærmere 82 000 privatpersoner fordi to tredjedeler av disse svarene kommer fra Italia og Polen hvor tobakksforhandlere har organisert navninnsamlinger. Likevel viser det seg at selv når man ser bort ifra disse to landene er majoriteten for å heve eksportforbudet for snus. EUs helsekommisjonær John Dallis pressetalsmann Frederic Vincent, forsvarer kommisjonens konklusjon med at de kun har tatt hensyn til svar fra representanter for de ulike regjeringene.

Dagens Nyheters gjennomgang av de 400 svarene i denne gruppen viser samtidig at også blant disse svarene, som kom fra parlamentarikere, kommuner, myndigheter og ministerier, er det en klar majoritet for å heve eksportforbudet for snus. Ikke engang når svar fra kun EUs regjeringer og departementer regnes inn viser resultatet at majoriteten er mot snus, resultatet blir heller 3 mot 3.

EU-kommisjonens helsedirektorat hevder på sin side at de har fått inn svar på andre måter fra regjeringer hvor ønsket om et fortsatt snusforbud er uttrykt. Tilgang til disse svarene og kanalene vil de imidlertid ikke gi.

[Denne teksen er basert på artikkelen EU anklagas för att mörka stödet för snus som stod i Dagens Nyheter 30.november 2011. Artikkelen finner du i sin helhet ved å følge lenken du finner til høyre under ressurslenker]