Ubåtmannskap og røykfri tobakk utløste ideen om Nicorette

Nyhet   •   okt 26, 2016 09:24 CEST

Ubåtmannskap og røykfri tobakk utløste ideen om Nicorette

Dr. Claes Lundgren, ved institutt for flymedisin på Universitetet i Lund, studerte på 60 tallet menneskers fysiologi under forskjellig lufttrykk. Det høres kanskje rart ut, men det var nettopp dette som utløste ideen om en nikotinbasert tyggegummi som skulle få mennesker til å slutte å røyke.

I sitt arbeid la doktoren merke til at ubåtmannskapets hig etter sigaretter avtok kraftig så lenge de tygde skråtobakk. Ikke minst hadde han hatt samme opplevelse selv. Det var da han forsto hvordan nikotin i røykfri tobakk kunne hjelpe mennesker med å stumpe røyken.

I desember i 1967 fikk kjemikeren Ove Fernö i legemiddeselskapet Leo i Skåne et brev fra Dr. Claes Lundgren, der det sto at han og hans kollega Stefan Lichtneckert hadde foreslått å utvikle en nikotinbasert tobakkserstatning som skulle inntas oralt. Målet var å utvikle et produkt som skulle hindre røykere i å bli utsatt for de skadelige emnene i tobakksrøyken. En idé basert på observasjonene av ubåtmannskapet.

Om dette kan du lese i et intervju med Ove Fernö publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Addiction 1994 (Volum 89, side 1215-1226).

Fernö startet et omfattende arbeid med å utvikle en nikotinbasert tyggegummi, og i 1969 ble det første produktet presentert. Samtidig fattet professor Håkan Westling interesse for prosjektet. Han hadde i flere år jobbet ved instituttet for klinisk fysiologi ved universitetssykehuset i Lund for å få røykere til å slutte å røyke. Det ble satt i gang en undersøkelse der røykere enten fikk tyggegummi med nikotin eller placebo, og det viste seg at nikotintyggegummi hadde en merkbar effekt.

Det var ingen umiddelbar entusiasme i legemiddelselskapet Leos medisinske råd. De fryktet at tyggegummi med tilsatt nikotin kunne bli sett på som uetisk og på den måten kunne skade selskapets omdømme. Det var også en bekymring for at ikke-røykere, inkludert barn, skulle bli nikotinavhengige.

I 1974 besluttet svenske myndigheter at produkter med den hensikt å få mennesker til å stumpe røyken ikke skulle klassifiseres som legemidler. Konsekvensen ble en klassifisering som matvarer – noe snus og skråtobakk hadde vært i lang tid. I 1977 bestemte myndighetene at det heller ikke skulle klassifiseres som mat. Med andre ord hverken som mat eller legemiddel.

Ikke lenge etter ble det avholdt et møte i det svenske sosialdepartementets tobakkskomite hvor legemiddelselskapets forskningsresultat ble presentert av Ove Fernö. Professor Håkan Westling hadde også skrevet til komiteen for å beskrive sine erfaringer med nikotintyggegummi fra sine pasientforsøk. Noe som omsider resulterte i at nikotintyggegummi ble klassifisert som legemiddel i Sverige.

Den nikotinholdige tyggegummien fikk navnet Nicorette og ble en umiddelbar suksess. Legemiddelselskapet Leo ble kjøpt opp av Pfizer, og Nicorette er den dag i dag det ledende produktet på markedet.