Valfarter til Sverige for å hamstre snus

Nyhet   •   okt 13, 2016 12:10 CEST

Til tross for generell nedgang i den tradisjonelle grensehandelen fortsetter snusglade nordmenn å yte ”økonomisk bistand” til handelsstanden på den andre siden av grensen i form av å hamstre snus. Swedish Match sin spesialforretning for snus på Nordby Senteret kan rapportere om en vekst i snussalget på hele 194 prosent.

Nå skal det være sagt at det er et tall som ikke er representativt for snussalget generelt hos ”söta bror”. Det totale snussalget til nordmenn har økt med over åtte prosent.

Generell nedgang

I følge SSB handlet nordmenn for 13,7 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i firekvartalsperioden fra andre kvartal 2015 til og med første kvartal 2016. Hvilket er synonymt med en reduksjon på 470 millioner, eller tre prosent, sammenlignet med foregående firekvartalsperiode.

8,4 prosent vekst

Bransjetall viser at det totale snussalget i grensehandelsbutikkene vokste med 8,4 prosent for de første fem månedene av 2016 sammenlignet med samme periode i fjor. Nils Erlimo, kommunikasjonsdirektør i Swedish Match, mener årsaken er åpenbar.

– Når prisen er halvparten av hva den er i Norge, er det selvsagt mange som setter kursen mot Sverige for å handle. Ca. 20 prosent av snusen under norske lepper stammer fra Sverige, sier han.

Populært med ”snus rett fra fabrikk”

I spesialbutikken til Swedish Match på Nordby Senteret får kundene muligheten til å blande sin egen snus, og de kan kjøpe fersk snus som er fraktet direkte fra fabrikken. Hver fjerde boks som selges er ”snus fra fabrikk”. Emil Nykänen i Swedish Match sier at sortimentet som han kaller ”direkt från fabrik” har blitt enormt populært.

– Vi har mange kunder som kommer igjen og igjen for å kjøpe snus direkte fra fabrikken. Noe jeg tror skyldes høy servicegrad og muligheten for å blande sin egen snus, sier han.

99 prosent nordmenn

De store prisforskjellene mellom Norge og Sverige fører til at stadig flere nordmenn handler snusen sin i Sverige. Hensikten med Swedish Match sin spesialbutikk er å tilføre grensehandelen kvalitet da kvantiteten allerede er på plass.

– Så å si alle kunder i spesialbutikken er nordmenn, hvilket sier litt om etterspørselen og behovet. Det er konstant norske kunder i snuslaboratoriet for å blande sin egen snus, sier Nils Erlimo.