Du vet du er #18 når du blir truet med dagbøter

Pressemelding   •   jul 09, 2013 15:00 CEST

Swedish Match er sikre på at selskapet ikke har brutt tobakksskadeloven med kampanjen #18, men har likevel besluttet å trekke kampanjen. Budskapet i kampanjen er ikke kontroversielt, men er blitt stoppet på grunn av avsenderen.

Holdningskampanjen #18 med budskapet "du vet du er 18 når" ble initiert av Swedish Match for å fokusere på aldersgrensen i forbindelse med kjøp av snus. Swedish Match er for denne aldersgrensen, og vi mener aldersgrensen skal praktiseres uten unntak.

- Vi ser at vi er uenige med helsedirektoratet, men for oss er det viktig å kunne oppnå en dialog med norske myndigheter. Denne dialogen ønsker vi ikke å ta i rettsvesenet, derfor stopper vi kampanjen, sier Geir Hammer, administrerende direktør i Swedish Match Norge.

Bakgrunnen for kampanjen er den økende snusbruken blant de under 18 år i Norge. Swedish Match er enig med norske myndigheter at denne veksten er problematisk og tall fra både NRK og SIRUS (Statens institutt for Rusmiddelforskning) viser at dette er et reelt problem.

Ikke ønske om reklame- Enkelte spør om motivasjonen for kampanjen. Den er enkel. Vi ønsker å være en ansvarlig aktør, og det er i vår og til samfunnets nytte at reglene overholdes for dem som kjøper snus og at det for oss som bransje er oversiktlige rammebetingelser.  Budskapet i kampanjen er ikke kontroversielt. Det finnes ingen produktbilder eller navn og vi har også valgt å ta vekk selskapets logo for å hindre noen mistanker om kommersiell forankring. Men det kan synes som om man ikke ønsker at Swedish Match skal mene noe om noe, sier han.

Det er påvist i flere uavhengige forskningsrapporter at den skandinaviske snusen er 90 prosent mindre helseskadelig enn sigaretter. Det er over 10 år siden EUs ekspertgruppe SCENIHR fjernet kreftadvarselen på snus, og forskning viser at snus er det mest vanlig hjelpemiddelet for å slutte å røyke. Likevel føler vi i en situasjon der stadig flere unge under 18 år bruker snus at vi har et ansvar om å informere om aldersgrensen.

- Vi registrerer at det har vært gjennomført holdningskampanjer mot snus fra andre aktører som ikke har blitt stoppet. At Helsedirektoratet svarer på vår holdningskampanje med å true oss med bøter synes vi er selvmotsigende, sier Hammer.

Swedish Match Norge er Norges ledende leverandør avsnus og lightere/fyrstikker til det norske markedet. Det norske snusmarkedet har vokst kraftig de siste årene, som en konsekvens av at mange bruker snus til å slutte å røyke. I tillegg produserer og markedsfører Swedish Match Nitedals Hjelpestikker, et av Norges mest kjente varemerker.