Forbudt i Sverige – Lov i Norge

Pressemelding   •   jan 09, 2017 09:38 CET

Norske snusere vil snart ikke lenger vite hva de faktisk putter under leppa.

9. desember ble den nye tobakkskadeloven vedtatt i Stortinget. Hvilket innebærer at vi nå får nøytrale snusbokser uten produktinformasjon. Innholdet reguleres derimot ikke. Norske snusere vil dermed ikke lenger vite hva de faktisk putter under leppa.

Mens man i Norge konsentrerer seg mer om boksen enn selve innholdet har de gått motsatt vei i Sverige. Den svenske produktreguleringen er basert på WHO sine anbefalinger og går faktisk enda lengre. Geir Hammer, administrerende direktør i Swedish Match Norge, forteller at den svenske produktreguleringen setter meget strenge grenser for hva snus kan inneholde av uønskede emner.

– Det er ingen hemmelighet at snus inneholder tobakk, og at det i tobakk finnes naturlige emner som er skadelige i store mengder. Den svenske produktreguleringen er meget streng. Derfor har svenske Livsmedelsverket uttalt at snus som er produsert etter de nye grenseverdiene ikke medfører økt helserisiko dersom du ikke bruker mer enn en boks porsjonssnus om dagen, forklarer han.

Ikke respondert på forslag

I desember 2015 oppfordret NHO Mat og Drikke norske myndigheter til å vurdere samme strenge produktregulering for snus i Norge som i Sverige. De norske myndighetene har foreløpig ikke tatt noen avgjørelse om hva de vil gjøre.

– Konsekvensen av det nye lovforslaget om anonyme bokser er at det kan selges produkter i Norge som er ulovlige i Sverige. Det fins produkter som ikke er produsert i Sverige som selges på det norske markedet, sier Hammer.

Ikke viktig med logo

Snusere er ikke opptatt av farge, logo og design på snusboksene. Derimot er de opptatt av korrekt informasjon om hva produktet inneholder. Med den nye loven får ikke forbrukerne lenger vite hva snusen smaker, hvor sterk den er, hvor den er produsert eller hva den inneholder.

– Tidligere i år gjennomførte Opinion en landsomfattende undersøkelse der norske snusere ble spurt om hvilken informasjon som er viktigst på boksen. 78 prosent mente at informasjon om styrke var viktigst, 71 prosent mente det samme om holdbarhetsdato, mens 68 prosent menet at informasjon om smak var viktig. Nå forsvinner alt sammen, avslutter Hammer.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Nils Erlimo, kommunikasjonsdirektør i Swedish Match Norge, telefon 920 85 814

E-post: nils.erlimo@swedishmatch.com

Denne siden oppdateres av Swedish Match. Swedish Match utvikler, produserer og selger markedsledende varemerker innenfor produktområdene snus, andre tobakksprodukter, samt fyrstikker og lightere. Produktene selges over hele verden, og selskapet har produksjon i seks land med hovedkontor i Stockholm. Den globale nettoomsetningen var i 2011 på 11 666 MSEK. Swedish Match’ aksje er notert på NASDAQ OMX Stockholm (SWMA).