Turresepten vinner Hjelpestikkeprisen

Pressemelding   •   des 04, 2012 14:46 CET

Det er 20 års jubileum for Årets Hjelpestikkepris, og det er 90 år siden Hjelpestikkefondet ble opprettet. Det økonomiske grunnlaget for prisen kommer fra salget av Nitedals fyrstikker i Norge.  Siden det er jubileumsår har styret besluttet at det skal deles ut hele tre premier.

• 400 000 kroner går til Den Norske Turistforening ved deres prosjekt Turresepten. Dette er et lavterskeltilbud for friluftsopplevelse og natur som motiverer til aktivitet. Det har vært et treårig sentralt drevet prosjekt og har vært evaluert underveis av Høgskolen i Buskerud med svært positivt resultat.
  • 100 000 kroner går til Siri Grønhaug som en anerkjennelse for hennes enestående innsats for blødere i Norge. Hun har arbeidet ved Institutt for blødere siden 1991 og har hele landet som arbeidsplass.
  • 100 000 kroner går til Sykehusklovnene ved Oslo Universitetssykehus. De har på få år gjort seg meget populære med sitt gledesskapende budskap til syke barn.

Hjelpestikkefondet ble opprettet i 1922 og var i utgangspunktet ment som hjelp til fyrstikkpikene. I begynnelsen gikk 1 øre av hver solgte eske av Nitedals hjelpestikker til dette fondet, i dag er beløpet mellom 5 og 10 øre per pakke man kjøper. Fram til i dag har Hjelpestikkefondet delt ut over 52 millioner kroner.

Prisen deles ut onsdag 5. desember kl 12 på Hotel Continental. Møterom Salen. Representanter for vinnerne og styret i Institusjonen Hjelpestikker vil være til stede.

Styret i Institusjonen Hjelpestikker består av: professor Lucy Smith (styrets leder), divisjonsdirektør Odd Bakken, professor dr med Sverre O. Lie og professor Kirsti Strøm Bull.

For mer informasjon, ta kontakt med

Nils Erlimo
Kommunikasjonssjef, Nitedals
+47 920 85 814

Swedish Match utvikler, produserer og selger markedsledende varemerker innenfor produktområdene fyrstikker ,lightere samt snus. Produktene selges over hele verden, og selskapet har produksjon i seks land med hovedkontor i Stockholm.