Slik velger du riktig dør til uteboden

Utebod, sykkelskur eller redskapsbod – hvilken dør du bør velge til disse småhusene avgjøres i stor grad av isoleringen. Her er tips til hvordan du velger riktig dør.

Noen boder er godt isolert og fungerer nesten som små vanlige hus, andre boder er derimot dårligere isolert og derfor ganske kalde. Swedoor har dører som passer både kalde og varme boder.

Kaldboddører, eller 10-gradersdører som de også kalles, er konstruert for bruk i uoppvarmede rom der det normalt sett ikke er mer enn ti grader temperaturforskjell inne og ute. Døren er isolert og montert i en furukarm. På utsiden er det ubehandlet furupanel, mens det er ubehandlet kryssfinér på innsiden.

Varmboddører, også kalt 18-gradersdører, er laget for boder og uthus med begrenset oppvarming opptil 18 grader. Swedoors varmboddører har en ubehandlet overflate av sporfrest kryssfinér i bjørk, og en isolert kjerne som også består av aluminiumsplater. Det gir god formstablitet og hindrer at døren slår seg.

Har du virkelig verdifulle gjenstander i boden bør du vurdere en av Swedoors vanlige ytterdører, som har vesentlig høyere sikkerhet og er CE-merket. Et annet tips for å øke sikkerheten er å velge en boddør uten glassrute.

Swedoors kald- og varmboddører er montert i karm, men laget av ubehandlet trevirke for at du skal ha mulighet til å velge en farge som passer hjemme hos deg. For at døren skal ha lang levetid og holde seg fin i mange år, må den overflatebehandles direkte etter montering.

Swedoor har fire modeller i boddørsortimentet, og 18-gradersdørene kan fås med eller uten sparkeplate.

Swedoors kaldboddører koster fra kr 3 200 og varmboddører fra kr 3 320.

• ytterdører

JELD-WEN er en ledende global produsent av vinduer og dører, samt behandlet komposittpanel og plater. De har virksomheter i mer enn 20 land med samlet inntekt på 3,5 milliarder dollar, hvorav halvparten kommer fra land utenfor USA. Foretaket tilbyr produkter som forbedrer estetikk og funksjonalitet av boliger og næringsbygg. JELD-WENs store utvalg av produkter har fått flere utmerkelser og annerkjennelser for pålitelighet, innovasjon og kvalitet. Med et sterkt engasjement for bærekraftig utvikling er JELD-WEN en anerkjent leder innen produksjon av energieffektive produkter – og tilbyr verdifulle løsninger for byggledere, arkitekter og huseiere verden over. I Skandinavia selges JELD-WENs produkter under varemerket Swedoor. For mer informasjon, besøk www.swedoor.no.

Lydie Soares

Trade Marketing Responsible Markedsansvarlig for JELD-WEN Norge AS +47 95 97 34 91