Zakariasdam var Nord-Europas høyeste betongdam da den stod ferdig på slutten av 60-talet.

Rappellering på Zakariasdammen

Kraft- og skredsenter i Tafjord vil ha rappellering på Zakariasdammen. Om alt går som planlagt vil førstemann gå utfor den nesten 100 meter høye og stupbratte veggen i midten av august.

Lek, lær og opplev kreftene er filosofien til Kraft- og skredsenter i Tafjord. No vil opplevelsessenteret tilby enda en aktivitet der folk virkelig får kjenne på kreftene og utfordre sine egne grenser.

Satser på oppstart i august
- Dette kan bli heftig, men er nok ikke noe med folk for høydeskrekk. En kjenner seg fryktelig liten, og merker suget fra juvet under når en står på toppen og speider ned i avgrunnen, sier Benedicte Sakkestad, driftsansvarlig ved opplevelsessenteret.

Det blir nå jobbet med utplassering av sikringsutstyr og andre viktige forberedelser knyttet til sikkerhet før den nye attraksjonen kan prøves ut i midten av august.

Konsernsjef utfor stupet
Det er Tafjord Kraftproduksjon som eier dammen, og de har vist stor velvilje helt fra Kraft- og skredsenteret lanserte ideen og begynte å jobbe med å få på plass denne attraksjonen.

- De har gitt enerett til Kraft- og skredsenter som tilbyder av aktiviteten. Konsernsjef i TAFJORD, Erik Espeset, hadde ønske om å være førstmann utfor stupet og det ønsket skal vi innvilge, smiler Benedicte.

Alle som vil kan etter hvert få prøve seg over kanten, men i første omgang vil gjennomføring skje ved bestilling.

- Etterspørselen vil være med på å bestemme hvordan vi gjør dette fremover. Sikkerheten er og vil hele tiden være i høysetet, noe som blant annet innebærer at vi må ha en nedre aldersgrense på hvem som kan få rappellere ned den nærmere 100 meter høye demningen. Som sagt blir konsernsjefen i TAFJORD den første som tar utfordringen, han gleder seg faktisk. Hvem som blir den neste som setter utfor, skal bli spennende å se, sier driftsansvarlig Benedicte Sakkestad.