Ryker mer enn noensinne

Ryker mer enn noensinne

I juli 2015 ble et nytt renseanlegg tatt i bruk ved energigjenvinningsanlegget på Grautneset. Rensingen ble med dette enda bedre enn tidligere, med utslipp langt under de kravene som myndigheten setter. Likevel ser det ut som om det nå ryker mer ut fra pipen ved anlegget enn det gjorde tidligere.

- Årsaken til dette er at vi med det nye renseanlegget kjøler vanndampen ned til en mye lavere temperatur enn det vi kunne gjøre med det gamle renseanlegget. Den blir dermed atskillig mer synlig når den kommer ut fra pipen, sier daglig leder i Tafjord Kraftvarme, Irene Vik.

Hun forteller at lavere temperatur på vanndampen fra anlegget, også er bakgrunnen for at det ble satt opp en ny pipe ved energigjenvinningsanlegget i fjor vår.

- Nytt renseanlegg med våtvask av røykgasser, krevde ny pipe. Denne er kledd med glassfiber på innsiden for å forebygge eventuell rusting som kan oppstå når vi kjører med så lave temperaturer på dampen, sier hun.

Ovnene ved energigjenvinningsanlegget brenner over 300 tonn avfall i døgnet. Avfall inneholder i snitt over 30% vann, noe som betyr at røyken tar med seg om lag 100 tonn vann til rensing daglig.

- Det meste av dette vannet kondenseres ut i vaskeanlegget og brukes til drift av renseanlegget. Det kommer likevel om lag 30 tonn vanndamp ut av pipen hver døgn. Dette blir 21 kg vanndamp ut av pipen hvert eneste minutt døgnet gjennom. Vanndampen løser seg gradvis opp, men det går saktere på regntunge og kalde dager enn på varme sommerdager, forteller Vik.

Utslippene ved energigjenvinningsanlegget har aldri vært lavere enn etter at det nye renseanlegget ble tatt i bruk.

- Jeg vil presisere at vi med tørr rensing, som vi hadde tidligere, også hadde svært lave utslipp. Nå har vi imidlertid satt oss et mål om å komme under 50% av de kravene myndighetene setter for utslipp til luft, og det skal vi greie. Vi kommer til å kjøre med våtrensing nesten alle dager året gjennom. Tørr-rensing, som var det eneste alternativet vi hadde tidligere, vil bare bli benyttet når vi har vedlikehold av det nye våtrenseanlegget vårt.