Samler kraftverkene i Svelgen

Samler kraftverkene i Svelgen

Svelgen Kraft, som eies av Sogn og Fjordane Energi, Tafjord Kraftproduksjon og Sognekraft, har nå kjøpt kraftverkene Svelgen I og II av Statkraft Energi. Svelgen Kraft eier med dette 6 kraftverk med en produksjon på til sammen 695 GWh.

Svelgen Kraft har også tidligere forvaltet kraftproduksjonen i Svelgen I og II. Dette gjennom en
leieavtale med Statkraft Energi med varighet til 2030. Bakgrunnen for den transaksjonen som nå er gjennomført, er målsettingen om å rydde i krysseierskap for å skape en enklere og mer effektiv drift.

Svelgen Kraft fikk ervervskonsesjon på kraftverkene Svelgen I og II den 20. juni. Transaksjonen som innebærer at Statkraft Energi selger Svelgen I og II til Svelgen Kraft, mot at Sogn og Fjordane Energi selger sin medeierandel på 35 % i Leirdøla kraftverk til Statkraft Energi, ble gjennomført den 30. juni. Svelgen Kraft eier med dette alle kraftverkene i Svelgen.

Fakta:
Bak Svelgen Kraft står Sogn og Fjordane Energi (56%), Tafjord Kraftproduksjon (34%) og Sognekraft (10%).

Svelgen Kraft eier nå kraftverkene Svelgen I - IV, samt Straumane kraftverk og Fossekallen kraftverk, med en samlet produksjon på 695 GWh.