Strømmens dag markeres 23. januar

Strømmens dag markeres 23. januar

Strøm gir oss lys, varme og opplevelser døgnet rundt – hele året. Strøm er viktig i dag, og blir enda viktigere i morgen for å løse klimaproblemene. Fredag 23. januar markerer vi Strømmens dag.

I år er det 130 år siden Norges første kraftverk med privatkunder startet opp på Laugstol Brug i Skien. Siden den gang er det bygget ut vann- og vindkraftverk over hele Norge for å sikre at vi alle får den strømmen vi trenger i hverdagen.

I Ålesund ble det første kraftverket som ga gatelys til byen og strøm til private kunder, etablert i 1896. Behovet for strøm økte og i 1917 gikk flere kommuner sammen om å etablere Tafjord Kraftselskap. Dermed kunne de store kraftutbyggingene i vår region begynne. I dag er vi svært takknemlige for det.trømmens dag markeres 23. januar

Uten strøm ville vi verken hatt mobiltelefon, elektrisk oppvarming, opplyste gater eller moderne sykehus. Har du forresten tenkt over at fornybar, utslippsfri kraftproduksjon er en viktig del av klimaløsningen? Over hele verden investeres det i fornybar energi for å redusere fossile utslipp.

Strøm er viktig i dag – og blir enda viktigere i morgen. Derfor markeres Strømmens dag både i Norge og resten av Norden fredag 23. januar.

Del din #strømglede – vinn iPad Mini!
Hva er din elektriske favoritt? Kaffetrakteren på kjøkkenbenken? Varmekablene på badet en tidlig vintermorgen? Verktøyet som gjør jobben din så mye enklere? TV-en med "gullrekka" på fredagskvelden? Eller kanskje du har et elektrisk apparat du ikke kan leve uten?

Ta bilde av deg selv med din elektriske favorittdings, skriv en kort forklaring og del den med emneord #strømglede på Instagram eller på facebook.com/strommensdag innen utgangen av 23. januar.

Beste bilde premieres med en iPad Mini 3, mens 10 vinnere får en smart batteripakke med reservestrøm til mobilen.

Visste du forresten dette?

•   Norske forbrukere kjøper over 10 millioner elektriske apparater hvert år
  •   98 prosent av norsk strømproduksjon kommer fra klimavennlig vann- og vindkraft
  •   Det koster under fem kroner i året å lade en smarttelefon to timer hver eneste dag
  •   Det norske kraftnettet er så langt at det rekker nesten åtte ganger rundt ekvator