Ålesund sett fra Aksla. Foto: Karl Otto Kristiansen

Godt resultat for TAFJORD

Foreløpig regnskap viser at TAFJORD-konsernet fikk et resultat etter skatt for 2018 på nærmere 259 mill. kr. Dette er en økning på 89 mill. kr. i forhold til året før.

- Årsaken til det gode resultatet er først og fremst høye priser på kraft i det nordiske kraftmarkedet og reversert nedskriving på investeringer i Svelgen Kraft Holding AS, der TAFJORD har en eierandel på 34%, sier konsernsjef Erik Espeset.

Det var i 2014 Svelgen Kraft Holding, grunnet prognosene som viste lave kraftpriser i årene fremover og kravene om forsiktig regnskapsførsel, valgte å skrive ned verdien av to kraftverk. Det er disse nedskrivingene som nå er reverserte. Disse reverserte nedskrivingene på 74 mill. kr er en regnskapsmessig disposisjon og har ingen likviditetsmessige konsekvenser.

Driftsresultatet for TAFJORD i 2018 ble 435 mill. kr, noe som er en økning på 106 mill. kr i forhold til 2017.

Espeset forteller om en svært god utvikling innen alle virksomhetsområdene.

- Vi leverer nå godt både innen Vannkraft, Strøm, Energigjenvinning og Telekom. Vi har hatt stor fokus på kostnadsreduksjon og økt lønnsomhet de siste årene, og dette har båret frukter. Samtlige virksomhetsområder står nå godt på egne ben. Vi er ikke lenger avhengig av vannkraftproduksjonen for å skape gode resultater, selv om kraftprisen fortsatt vil ha stor innvirkning på verdiskapningen vårt, sier han.

I 2014 ble nettvirksomheten i konsernet fusjonert med Tussa Nett i nettselskapet Mørenett, der TAFJORD har en eierandel på 53,7%.

- Sammenslåingen av nettvirksomhetene ble gjennomført for å fremme et lønnsomt og sterkt nettselskap. Når vi ser den utviklingen Mørenett har hatt, både innen lønnsomhet og effektivitet, får vi bekreftet at dette var et riktig valg, sier Espeset.

I TAFJORD vil det også i årene som kommer jobbes aktivt for å redusere kostnader og øke lønnsomheten.

- Vi har mer å gå på, men jeg må få takke våre ansatte som har gjort en svært god jobb så langt. Jeg vil også gi honnør til eierne våre som bidrar med en nøktern og tilpasset utbyttepolitikk. Vi har store og nødvendige investeringer som må tas innen virksomhetsområdene Kraftnett og Telekom fremover og dette krever kapital. Vi har derfor klare mål på lønnsomhet også for de kommende årene, sier konsernsjef Espeset.

For ytterligere informasjon:
Konsernsjef Erik Espeset – 905 20 033