Husstand nummer 10 000 koblet til fibernettet

Husstand nummer 10 000 koblet til fibernettet

De siste årene har TAFJORD satset stort på utbygging av fiberoptisk kabel i regionen og i disse dager kobles husstand nummer 10 000 til dette fibernettet. Utbyggingen som er gjennomført de siste årene, innebærer at ytterligere 10 000 husstander har muligheten til å knytte seg til denne infrastrukturen allerede i dag.

TAFJORD startet utbygging av fiberoptisk kabel i Ålesund i 2008. Nå, seks år senere, har de aller fleste innbyggerne i Ålesund, Sula og Giske mulighet til å koble seg til fibernettet og med dette få tilgang til ubegrenset kapasitet for digital formidling.

De første årene satset TAFJORD først og fremst på utbygging av fiberoptisk kabel i Ålesund, Sula, Giske og Norddal. Ved årsskiftet hadde 70% av befolkningen i Ålesund tilgang til fibernettet, i Sula var dekningen på hele 95% dekning og i Giske 76%. I Norddal har foreløpig 45% av innbyggerne tilgang til fibernettet, men det bygges kontinuerlig ut fiber i alle disse kommunene. Samtidig er TAFJORD engasjert i fiberutbygging i flere omkringliggende kommuner, dette i samarbeid med de respektive nettselskapene der.

- Pessimister har spådd at det vil ta om lag 100 år å bygge ut fiber i hele Norge, men med den utbyggingstakten vi har her, ligger vi langt foran. At vi i dag kan tilby den største kapasiteten for digital formidling til 20 000 husstander i regionen, er vi svært glade for. Dette er en milepæl både for oss og for innbyggerne som bor her. Men vi stopper ikke nå – planlegging for videre utbygging er i gang, sier Ola Engvik, som er ansvarlig for fiberutbyggingen hos TAFJORD.

Går alt etter planen vil hele 95% av innbyggerne i Giske kommune ha muligheten for å koble seg til TAFJORD sitt fibernett innen utgangen av året. I Ålesund vurderes det i tillegg utbygging på Kvasnes, Nørve, Fagerlia og Emblem, og i Norddal kommune står Eidsdal for tur.

-  Vi ser også på muligheten for videre utbygginger av fiberoptiske kabel i Ørskog, Skodje, Haram og Stranda sammen med Ørskog Energi, Nordvest Nett og Stranda Energi. Det ser dermed ut til at stadig flere av dem som bor i disse kommunene også vil få tilbud om fiberoptisk kabel i løpet av dette året, sier Engvik.

Fiberoptisk kabel – ubegrenset kapasitet
Den nye Høyre/FrP-regjeringen legger opp til storsatsing på høyhastighetsbredbånd (100mbps) og informasjonsteknologi i regjeringsplattformen de la frem tidlig i oktober 2013. Signalet er klart; coax- og kobberkabler er på vei ut. Men hva betyr egentlig dette?

- Vi ser at det stadig dukker opp flere tjenester som krever mer og mer av den internettoppkoblingen en har hjemme. Felles for disse tjenestene er at de tøyer grensene for hva den gamle bredbåndsteknologien, som vanlig ADSL og kabel-TV, kan tåle. Nå kreves det stor kapasitet både for ned- og opplasting til nettet og med fiber får en tilgang til ubegrenset kapasitet. Dette betyr at hele familien kan være på nett samtidig med sine PCer, nettbrett, mobiler og HDTV-er. Laste opp og laste ned – dette er ingen problem med den kapasiteten du får tilgang til med fiber. God kapasitet til internett og digital formidling er avgjørende for de aller fleste av oss i dag. Vi er derfor svært glade for at vi kan tilby dette til innbyggerne i regionen vår, sier Engvik.

TAFJORD er et konsern bestående av morselskapet Tafjord Kraft AS og datterselskapene Tafjord Kraftproduksjon AS, Tafjord Kraftvarme AS, Tafjord Marked AS og Tafjord Elektro AS. I tillegg eier konsernet 54% av nettselskapet Mørenett AS.

Konsernets virksomhetsområder er produksjon og salg av miljøvennlig energi, infrastruktur for telekommunikasjon, avfallsforbrenning og vannbåren fjernvarme. Vårt hovedkontor er i Ålesund og vi har omlag 150 ansatte.