Tren med mobilen som PT

Sliter du med å komme deg opp av sofaen og få på deg joggeskoene? Her er appene som får deg i gang.

Du trenger ikke å bruke en formue på personlig trener for å komme i bedre form, telefonen din kan faktisk hjelpe deg med både motivasjon, treningsglede og gode øvelser. Her er noen apper for deg som vil trene med mobilen som PT.

Motivasjon på løpeturen

For deg som jogger, eller kanskje har lyst til å begynne med det, kan en løpeapp hjelpe på motivasjonen. Appen RunKeeper følger løpeturen din via GPS og måler både hvor langt og hvor fort du løper. Appen kan også brukes når du sykler, eller hvis du foretrekker å gå istedenfor å løpe. Den har flere avanserte funksjoner og kan for eksempel legge opp et program for deg hvis du har et bestemt treningsmål du vil nå. Den lar deg dessuten konkurrere med venner som også bruker appen.

Runkeeper  RunKeeper: iPhone / Android

Trigges du heller av frykt og synes det hadde vært gøy med litt spenning under kondisjonstreningen, så kan appen Zombies, Run! være et morsomt alternativ. Appen er lagt opp som et spill, du får et oppdrag og må gå eller løpe for å nå målet, og som navnet tilsier, så risikerer du å bli jaget av zombier underveis på turen din. Du kan du høre at de stadig nærmer seg og må holde farten oppe for slippe unna. Veldig morsomt hvis du ikke er lettskremt.

Zombies Run Zombies Run!: iPhone / Android

Et godt abonnement er starten på et godt forhold til mobilen din! Spillelister i all ære, men noen ganger trenger du kanskje mer krutt i musikken for å få deg opp den siste bakken enn det du har liggende lokalt på mobilen ? Da er det godt å kunne gå inn på en streamingtjeneste og spille den låten som motiverer deg mest akkurat der og da. Velg et abonnement med god dekning som gjør enkelt og raskt å streame musikk underveis på løpeturen.

Running

Styrkeøvelser i en travel hverdag

Hverdagen kan føles for travel til at du rekker å trene. Med denne appen har du ikke lenger noen unnskyldning, for sju minutter har du vel alltids tilgjengelig? 7 Minute Workout-metoden tar deg gjennom enkle styrkeøkter som kan gjøres hvor og når som helst, på kun sju minutter. Kanskje klarer du å legge inn flere små økter på en dag, og plutselig er du oppe Helsedirektoratets anbefaling om 30 minutter fysisk aktivitet hver dag. Det finnes mange ulike varianter, men Scientific 7-Minute Workout fra New York Times skal være originalen. Appen lastes ned via avisens sider – her.

Også når det gjelder styrke finnes det alternativer som kombinerer trening med følelsen av å spille et spill, slik som appen Gorilla Workout. Her må du gjennomføre et knippe øvelser før du får låse opp de neste. Du kan velge det nivået som passer deg best, og hver øvelse blir grundig gjennomgått i en video. Perfekt for deg som synes gjentagende styrkeøvelser blir for kjedelig.

Gorilla  Gorilla Workout: iPhone / Android

Mistet motivasjonen midt i treningsøkten? Noen ganger føles selv favorittøvelsen lite lystbetont å gjennomføre. Heldigvis koster det lite å være online med riktig abonnement, slik at du kan laste ned en treningsapp og få ny giv.

Mobil avslapning

Er drømmen å bli mer fleksibel og få bedre kroppskontroll, kan Yoga Studio hjelpe deg. Velg mellom ulike yoga-programmer etter hvilket nivå du er på og hvor lenge du vil trene. Appen har også egne økter for deg som jogger mye, eller for de med ryggplager. Videoene kan lastes ned til mobilen slik at du også kan trene offline, og de har en behagelig ro over seg som kan gi deg et deilig avbrekk i hverdagen.

Yoga Studio  Yoga Studio: iPhone / Android

Søker du rolig tid for deg selv, der hovedmålet er både lavere skuldre og puls, så skal du laste ned Headspace. Appen er perfekt etter en treningsøkt, eller om morgenen før en travel dag begynner. Den er en enkel guide til deg som aldri har prøvd meditasjon tidligere, og kan gi deg en daglig dose avslapning for kropp og sinn.

Headspace  HeadSpace: iPhone / Android

Ekstra Datapakke

Tom for data? Bestill ekstra datapakke. Husk at du enkelt kan bestille både for deg og familien i appen.

Les mer om Ekstra data

• mobilabonnement