Janek Stalmeister ny administrerende direktør for AS Tallink Gruppen

AS Tallink Gruppens nåværende finansdirektør og styremedlem Janek Stalmeister blir ny adm. dir. for selskapet fra 1 januar 2015. Den nåværende leder, Enn Pant, avslutter sin tjeneste i følge avtalen og har blitt utpekt som styremedlem og eventuelt formann i Supervisory Board.

Ifølge Enn Pant, adm. dir. for AS Tallink Gruppen siden 1996, innebærer hans beslutning om å gå av som administrerende direktør ikke at han slipper taket på Tallink.

-Under mine 18 år i Tallink har jeg vært med og bygget opp et fantastisk selskap og et fantastisk team.Janek er helt rett person til å ta over denne posten og lede selskapet. Jeg kommer i framtiden til å fortsette å delta i utviklingen av Tallinks salgsstrategi i Supervisory Board, sier Enn Pant.

-Det er et stort ansvar å lede et så omfattende og stort selskap. Jeg har jobbet i Tallink siden 1999 og deltatt i selskapets raske utvikling. Jeg vil med min erfaring og nye rolle arbeide for å ytterligere styrke foretakets posisjon i markedet, sier Janek Stalmeister.

Den 11 november nominerte styret for AS Tallink Gruppen Enn Pant som medlem i Supervisory Board, og beslutningen vil bli gjort under den ekstraordinære generalforsamlingen som holdes 5. desember i år.

Janek Stalmeister (født 1974) har vært styremedlem for AS Tallink Gruppen siden 2009 og har jobbet som finansdirektør i selskapet siden 2005. Mellom årene 1999-2004 arbeidet han som finansrådgiver, controller og visefinansdirektør på Tallink. Årene 1994-1997 jobbet han som sjef for External Debt Service i Estlands finansdepartement. Janek eier 45000 aksjer i AS Tallink Gruppen.

Enn Pant har vært adm. dir for AS Tallink Grupp siden desember 1996. År 1992-1996 arbeidet han som kansler i Estlands finansdepartement. Enn Pant eier 3 951 913 aksjer i AS Tallink Grupp.

Medlemmer i AS Tallink Grupps styrelse:
Andres Hunt, vice ordförande; Lembit Kitter; Peter Roose, marknads- och försäljningsdirektör; och Kadri Land, VD Tallink Silja AB.

Medlemmer i Supervisory Board:
Toivo Ninnas, Ain Hanschmidts, Eve Pant, Kalev Järvelill, Lauri Kustaa Aima och Colin Douglas Clark.

För ytterligare information:
Luulea Lääne