Anne Rønneberg tildelt pris av Redd Barna

Nyhet   •   aug 30, 2012 20:36 CEST

Rønneberg er klinikksjef ved Barneklinikken på UiO. Hun fikk årets Eglantyne Jebb-pris fordi hun tør å bekymre seg og bry seg om de barna som trenger det aller mest. NTF gratulerer!

- Tannhelsepersonell har en unik mulighet til å oppdage tegn på overgrep og omsorgssvikt hos barn fordi vi følger dem jevnlig. Mistenker vi omsorgssvikt og overgrep, er det derfor enormt viktig å tørre å si i fra, sier tannlege Anne Rønneberg.

- Årets vinner har brukt sitt vanlige yrket til å gjøre noe ekstra og veldig viktig for barn. Hennes innsats har gjort at flere barn har blitt sett og at saken har kommet høyt opp på agendaen hos barnevern og beslutningstakere, sa nestleder i Redd Barnas hovedstyre Kjersti Coward da hun delte ut prisen.

Eglantyne Jebb-prisen er oppkalt etter kvinnen som startet Redd Barna. Prisen kan gis til enkeltpersoner, grupper, organisasjoner eller andre som har gjort en innsats for å styrke barns rettigheter eller bekjempe brudd på barns rettigheter.