«Robuste kommuner for framtida» - og hva med tannhelsetjenesten?

Nyhet   •   apr 22, 2015 13:26 CEST

23. - 24. april inviterer Sør-Trøndelag tannlegeforening landets tannleger til det årlige Midt-Norgemøtet. I år åpnes konferansen med en debatt om regjeringens forslag om å flytte ansvaret for den offentlige tannhelsetjenesten fra fylkeskommunene til kommunene. Tannlegeforeningen krever at saken å utredes forsvarlig før vedtak kan fattes. Hva tenker politikerne?

Stortinget har gitt tilslutning til å gjennomføre en kommunereform. Som del av dette arbeidet la regjering før påske frem Stortingsmelding nr. 14 (2014-2015) om nye oppgaver til større kommuner. Her foreslås det å gi kommunene flere oppgaver innenfor helse- og velferdstjenester, herunder ansvaret for tannhelsetjenesten. Stortingsmeldingen er for tiden til behandling i Kommunal- og forvaltningskomiteen, hvor NTF har vært på høring.

NTF utfordrer nå et knippe av politikere med tilknytning til Sør-Trøndelag til å svare på noen spørsmål:

• Hvilke fordeler og utfordringer vil en slik flytting av tjenestens forankringsnivå medføre, for pasientene og for tannhelsetjenesten?
  • Hvilke konsekvenser kan dette medføre for tannhelsetjenesten selv, både i offentlig og privat sektor?

Følgende stiller i debatten:

• Yngve Brox, Høyre; gruppeleder og kommunalråd i Trondheim bystyre
  • Kirsti Leirtrø, Arbeiderpartiet; fylkestingsrepresentant, medlem TkMNs representantskap 2014
  • Geirmund Lykke, Kristelig Folkeparti; gruppeleder og kommunalråd i Trondheim bystyre
  • Camilla Hansen Steinum, Den norske tannlegeforening; president
  • Snorre Valen, Sosialistisk Venstreparti; stortingsrepresentant
  • Bjarne Håkon Hansen, First House, innleder.
  • Gunnar Flikke, tidligere sjefsredaktør i Adresseavisen, er møte- og debattleder.

Tid: torsdag 23. april 2015 kl. 08:30-09:30
Sted: Clarion Hotell og Congress i Trondheim.

Velkommen til debatt!