Applauderer økt satsning på tannhelse i statsbudsjettet

Pressemelding   •   okt 01, 2012 13:40 CEST

I statsbudsjettet som legges frem 8. oktober, vil regjeringen sette av 40 millioner kroner til tannlegesjekk annethvert år for alle over 75 år. - Vi er svært positive til at regjeringen vil bruke mer penger på tannhelse til de eldre, sier president i Den norske tannlegeforening, Camilla Hansen Steinum.

Norge er et av landene med best tannhelse i hele verden. Som følge av den velfungerende norske tannhelsemodellen, som også innebærer et solid fokus på forebyggende arbeid, smiler de aller fleste nordmenn med friske tenner i dag.

- Samtidig gir flere eldre med egne tenner nye utfordringer.  Dette krever økt satsing på forebygging og mer samhandling i hele helsetjenesten, og vi er glad for at regjeringen nå forsterker den norske tannhelsemodellen ytterligere med en satsing på denne gruppen, sier Hansen Steinum.

I Soria Moria II høsten 2009 lovet de rødgrønne å innføre gratis tannhelsekontroll for eldre over 75 år. Støtten som regjeringen nå foreslår skal gå til tannhelseundersøkelse, eventuell diagnose og forslag til behandling. Regjeringen imøtekommer derfor sitt løfte.

Må ikke bli en hvilepute
Det er imidlertid fortsatt mange som faller utenfor de eksisterende støtteordningene.

- Disse gruppene har av ulike grunner verken økonomi eller mulighet til å benytte seg av tannlege. For å lykkes med å gi alle et godt tannhelsetilbud må regjeringen vurdere å utvide støtteordningene ytterligere, sier Hansen Steinum.

For mer informasjon, kontakt:

Morten Rolstad, informasjonssjef i Tannlegeforeningen: Morten.Rolstad@tannlegeforeningen.no

Den norske tannlegeforening (NTF) er en fagforening for landets tannleger. Foreningen ivaretar tannlegenes faglige, økonomiske og sosiale interesser. Omlag 90% av de yrkesaktive tannlegene er medlemmer. Hovedoppgavene er knyttet til tannhelsepolitikk, tannlegenes arbeids- og driftsbetingelser og etterutdanning. Foreningens sekretariat ligger i Frederik Stangs gate 20 på Frogner i Oslo og har 21 fast tilsatte.